Drammen Venstre ønsket skole framfor byråkrati!

I forbindelse med fordelingen av Drammens andel av krisepakken, ble det i bystyret 17. februar vedtatt å oppheve ansettelsesstoppen i Drammen kommune ut året. Dette var Drammen Venstre ikke enig i.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

stopp

Foto: Drammen Venstre

Når ansettelsesstoppen ble vedtatt av et flertall i bystyret i desember 2008, ble det gjort unntak for stillinger i skole- og omsorgssektorene. Dermed var det rom innen vedtaket om ansettelsesstopp til å prioritere skole- og omsorgssektorene.

Skolefrukt

Foto: © Monika Adamczyk | Dreamstime.com

De pengene som hadde blitt frigjort ved å opprettholde ansettelsesstoppen, ville Drammen Venstre brukt på å ytterligere styrke grunnskolene. Venstre mener at Drammen da virkelig hadde satset på drammensskolen, selv i vanskelige tider. Drammen kommune ansetter nå flere lærere. Dette er Drammen Venstre meget glad for. Det må i tillegg ansettes andre fagpersoner som kan styrke elevenes støtteapparat på det sosiale området, med flere sosiallærere og spesialpedagoger. Dette kunne blitt gjort for de midlene som hadde blitt frigjort ved å opprettholde ansettelsesstoppen forøvrig i administrasjonen.

Venstre vil generelt søke å redusere byråkratiet og gjøre kommunen mest mulig brukervennlig for Drammens innbyggere. En ansettelsesstopp er en gyllen anledning for en kommune til å omstille seg og bli mer effektiv. Dette er en prosess som må gå over flere år, og som ikke kan skrus av og på.

Drammen Venstre er enig i forslaget om å styrke omsorgssektoren med 2 millioner kroner ekstra. Det er et godt tiltak. Men de resterende 6 millioner kronene som hadde igjen av innsparing i forbindelse med ansettelsesstoppen, ønskte Drammen Venstre utelukkende å bruke på skole.

Asgeir Osnes

Foto: Stine Bjørndal Osnes