– Må begynne å ta ansvar selv

Borghild Tenden (V), nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, er oppgitt over samferdselsministerens selvskryt i Aftenposten 15. februar. — Det er på tide at statsråden begynner å ta ansvar for det feltet hun er satt til å styre, i stedet for å skylde på alle andre når ting går tregt, sier Tenden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

 - Liv Signe Navarsete har vært statsråd i tre og et halvt år. Når hun skyver sine egne etater foran seg for å forklare hvorfor satsinger uteblir, synes jeg det blir pinlig, sier Borghild Tenden (V).

– Liv Signe Navarsete har vært statsråd i tre og et halvt år. Når hun skyver sine egne etater foran seg for å forklare hvorfor satsinger uteblir, synes jeg det blir pinlig, sier Borghild Tenden (V).
Foto: MK

– Jeg har i løpet av denne stortingsperioden møtt en rekke anklager om at den forrige regjeringen iverksatte altfor mange prosjekter til at de rødgrønne klarte å få finansieringen i orden, til tross for at de har regjert i en periode med historisk store inntekter. Som følge av finanskrisen har bevilgningene nå økt betydelig, men nå er det altså Veivesenets skyld at det ikke bygges veier over lengre strekninger, undrer Tenden, som representerer Venstre på Stortinget.

Forklarer handlingslammelse
– Liv Signe Navarsete har vært statsråd i tre og et halvt år. Når hun skyver sine egne etater foran seg for å forklare hvorfor satsinger uteblir, synes jeg det blir pinlig. Det er hun selv som sitter med dette ansvaret. Hvis etatene i løpet av denne tiden ikke har blitt forberedt på å håndtere den satsingen statsråden har lagt opp til, så er det et ledelsesproblem et sted, sier Tenden.

– Hvis Veivesenet går rundt i sjokktilstand, kan det imidlertid forklare hvorfor det har vært tendenser til handlingslammelse i de første tre og et halvt årene av hennes statsrådstid, sier Tenden. Hun viser til at dette ikke bare gjelder veisatsing, men også på jernbanefeltet.

Har mye — bruker dårlig
– Navarsete skal ha skryt for at bevilgningene til sektoren har økt, selv om regjeringen har hatt mye å rutte med. Men uavhengig av hvor mye penger en statsråd kan dele ut, så er det et minst like viktig poeng at pengene brukes godt, mener Tenden. — Og her faller Regjeringen gjennom. Navarsete har systematisk gått bort fra en rekke tiltak den forrige regjeringen tok i bruk for å modernisere og effektivisere drift, investering og vedlikehold. Dette gjelder til og med noe så lite kontroversielt som OPS, offentlig-privat samarbeid, sukker hun.

Da Gjøvikbanen ble konkurranseutsatt fikk man 40 prosent økning i antall avganger, mens kostnadene sank med 15 prosent. Konkurranse reduserte kostnadene i nye veiprosjekter med over 10 prosent og til vedlikehold med nesten 20 prosent. — Alt dette kunne blitt brukt på flere og bedre samferdselsprosjekter, sier Borghild Tenden.

Feilaktige opplysninger
Tenden avviser også at statsrådens påstander om at den sittende regjeringen er den første som satser på samferdsel. — Veginvesteringene økte med 18 prosent reelt fra 2001 til 2005, og på jernbane med 53 prosent, så dette er det reneste tøv, avslutter Venstres Borghild Tenden.

Mer informasjon:
«Veivesenet i sjokk» Aftenposten 15.2.2009

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**