Hadeland — Norges grønne lunge

Styret i Oppland Venstre vil oppfordre kommunene på Hadeland og regionrådet for Hadeland til å søke Kommunal- og regionaldepartementet om et 4-årig forsøk etter forsøksparagrafen i Kommuneloven.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Målet for forsøket må være å vise for innbyggerne, andre kommuner og staten at det er mulig å redusere utslipp og gjøre miljøforbedringer lokalt ved enkle, lokale tiltak og grønne investeringer, sier nestleder i Oppland Venstre Ulf O. Rogneby fra Lunner.

– Kommunene kan bidra med å redusere de nasjonale klimautslippene med inntil 15 prosent, i kraft av egen virksomhet og myndighet. Både norske kommuner og innbyggerne vil miljøsatsing. Men de mangler kompetanse og kapasitet i administrasjon og blant politikere, sier Rogneby.
– Vi mangler også økonomi til å sette i gang tiltak. “Grønne energikommuner” (som Hadelandskommunene og Oppland fylkeskommune er med på) har ikke bidratt med annet enn et nettverk. Det gir liten effekt, sier Rogneby, som også er kommunestyrerepresentant i Lunner.

Det er stort behov for mer miljøkunnskap i kommunene, både i form av kompetanse og erfaring med ulike tiltak. Vi trenger også flere forsøk i kommunene, både innen miljø og innen lokaldemokrati. Hva er det som mobiliserer innbyggerne til miljøinnsats? Hvilke tiltak vil redusere klimautslipp mest effektivt? Hvor store investeringer trengs? Kan mer bruk av grønne skatter og gebyrer lokalt bidra?

Hadeland og omegn har store biobaserte ressurser, solcelleteknologi, vannkraft, nærhet til Raufoss’ miljøteknologiske industri og et ledende kompetansemiljø innen fornybar energi. Mye ligger til rette for at Hadaeland kan gå foran og vise vei for andre kommuner.

Aktuelle miljømål
Redusere klimautslipp på Hadeland med minst 5 prosent på 5 år
Mobilisere innbyggerne til miljøinnsats
Økt kompetanse om virkemidler, tiltak og planlegging (en evaluering av “Grønne energikommuner” viser at alle kommuner sier de mangler kompetanse eller ikke kan prioritere den til miljøtiltak)
Bedre planlegging (areal og miljø)
Skaffe fram bedre måleverktøy for miljø og utslipp (utvikle styrings- og målesystemer og prøve ut disse, til nytte for alle kommuner)
Prøve ut et mangfold av tiltak
Prøve ut sertifiseringsordninger (Grønne skoler etc)
Økt samarbeid med andre myndigheter, samt for eksempel med Grans vennskapskommune Kungsbacka i Sverige som har kommet langt i et systematisk arbeid med klima- og miljøtiltak.

Organisering
I hht forsøksloven i Kommuneloven. 4 år, med mulighet til 2 års forlengelse. Et nasjonalt forsøk, der Hadeland får status som nasjonal pilot for lavere utslipp og bedre miljø.
Hadeland får stor frihet til selv å velge hvordan de vil samarbeide:
slå sammen kommunene
vertskommune
samkommune
interkommunalt samarbeid (i IKS eller AS)

Økonomi
Forsøket må innebære større økonomisk frihet til Hadeland i skattlegging, samt at staten ikke øremerker sine overføringer til Hadelands-kommunene.
Hvis kommunene selv ønsker det, må de få alle overføringer fra staten som frie inntekter
Økt frihet til å fastsette eget skattøre (kommunens andel av personskatten).
Innvilges en viss frihet til å sette lokale CO2-avgifter og andre miljøavgifter for å prøve ut virkningen av dette lokalt
Hvis de velger å slå seg sammen, skal de ikke miste gevinsten til staten etter 10 år (slik det er i dag).
Et statlig bidrag til miljøsatsingen på 10 mill kr årlig i forsøksperioden

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**