Bra at Islamsk råd tar avstand fra Holocaust-uttalelser

Lederen for Europas fatwaråd, Yusuf al- Qaradawi, har uttalt at Holocaust var guddommelig straff for jødene og at jødene overdriver saken. Odd Einar Dørum er tilfreds med at Islamsk råd tar avstand fra det han kaller reinspikka anti-semittisme.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Via TV-stasjonen Al-Jazeera har den kjente muslimske lederen Yusuf al-Qaradawi de siste par ukene kommet med sterkt antisemittiske uttalelser der han har hyllet Adolf Hitler for å ha straffet jødene. Den samme Qaradawi er formann for det europeiske fatwaråd. Dette rådet brukes av Islamsk Råd i Norge til å avgjøre viktige teologiske spørsmål, skriver Aftenposten.

Venstres Odd Einar er sjokkert over uttalelsene fra lederen for Europas fatwah-råd og er tilfreds med at Islamsk råd tar avstand fra uttalelsene.

– Uttalelsene utgjør kjernen i anti-semittisk agitasjon og jeg synes det er skremmende at en sentral muslimsk leder i Europa kan forfekte slikt jødehat, sier Odd Einar Dørum

– Med tanke på at islamsk råd selv bekjemper diskriminering av muslimer, er det bra og naturlig at de tar avstand fra slike jødefiendtlige utsagn, sier Dørum.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**