Forventninger til ny sykehusdirektør

Oppland Venstre vil ønske Morten Lang-Ree til lykke i ny jobb som direktør for Sykehuset Innlandet RHF. Med bakgrunn som rådmann i Elverum og sykehusdirektør på Gjøvik tror vi på en ballansert utvikling for sykehusene i Oppland og Hedemark.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Oppland Venstre mener at vi nå må bruke anledningen til å dele Oppland og Hedemark i to helseforetak, slik praksis er i de fleste andre fylker. Vi vil ikke at Opplendingene skal finansiere sykehusutbygging på Hamar og stadig bli utsatt for dramatiske kuttforslag, nå sist i form av flytting av brystkirurgi fra Lillehammer og nedlegging av fødestua i Valdres. Oppland Venstre er imot nedlegging av desentraliserte oppgaver og institusjoner og sammenslåing av akuttsykehusene. Oppland Venstre ønsker et alternativ til ett storsykehus på Hedemarken. Det finnes ikke penger til et nytt Hamar sykehus på Sanderud før tidligst i 2016 og mest trolig ikke før 2020. Først i køen står to andre sykehus, i Østfold og Lier (Drammen).

Oppland Venstre ser at med den nye ledelsen og flertallet i styret i Helse Sørøst er det nå mulighet for et alternativ til storsykehus på Hedemarken, nemlig en plan som tar utgangspunkt i eksisterende bygningsmasse og infrastruktur. Styret i helse sørøst har selv påpekt av sykehusene i Oppland har så god bygningsmasse at de må utnyttes i mange år.

Oppland Venstre forventer at den nye direktøren bidrar til en “fusjonsfred”. Vi forventer også at sykehusene i Oppland skal få samme økonomiske muligheter som Hedemark, at vi i Oppland får et sengetall på linje med Hedemark pr. Innbygger og at ambulansetilbudet i distriktene blir opprettholdt.

Uttale vedtatt av årsmøtet i Oppland Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**