Vi trenger en ny regjering

– Det er ikke en hestehandlerregjering Norge trenger, sa nestleder Ola Elvestuen i sin innledning til årsmøtet i Oppland Venstre på Gran i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

– Nå trenger Norge en regjering som er i stand til å ta store grep og ikke hestehandle seg framover mellom små og store saker. Venstres alternativ er en regjering av Venstre, Krf og Høyre, sa Elvestuen til årsmøtet.

– Venstre vil i regjering fordi vi vil ha et lavutslippssamfunn, drive fram kunnskapssamfunnet og gjennomføre en velferdsreform. Det er store grep, som krever en handelkraftig regjering, sa Elvestuen. Så skal vi ta i vare evnen til å se enkeltmennesker. Det er grunnleggende for Venstres prioriteringer, sa Elvestuen, som viste til utforinger innen personvern og det å gjøre livet bedre og mer verdig for rusavhengige som eksempler.

Elvestuen viste til at Venstre står godt rustet foran valgkampen, både organisatorisk, politisk og økonomisk. I Oppland pekte han på situasjonen for Raufoss-industrien som en særlig viktig sak.
– Det er de samme ansatte som skal hjelpe oss inn i lavutslippsamfunnet som nå må gå ut porten på Raufoss til permittering. Her har Venstre kommet med gode, tilpassede løsninger til en mer fleksibel bruk av permittering og dagpenger, slik at så mange som mulig kan få opplæringstilbud i stedet for å måtte sitte i sofaen hjemme, sa Elvestuen.

Han viste også til Venstres forslag om et omstillingsfond for miljøvennlig produksjon, Klimatek.
– Det er passer særlig godt for Raufoss sine utfordringer, sa Elvestuen og anklaget de rødgrønne for å være passive i forhold til å bidra aktivt til omstilling.
– De lener seg tilbake og sier at noen arbeidsplasser må dø. Vi i Venstre tror at det er dumt å la kunnskap og kompetanse i viktig miljøindustri dø, for så å måtte begynne på nytt igjen – om noen år.
Ellers er togtilbudet viktig for Oppland, som har intercity-linje til Lillehammer, Dovrebanen og Bergensbanen gjennom sine fylker. Han viste til Gjøvikbanens utvikling etter at den ble konkurranseutsatt.
– Den viser at det er mulig å gjøre noemed tilbudet oppå skinnene, nå er det investeringer i kjørevegen som er viktig for å få reisetida ned, sa Elvestuen. Venstre er for at tog skal gå så fort som mulig,men nå handler det om å få flere tog til å gå litt fortere.
– Dagens regjering greier ikke annet enn å ta debatten om hvor vi er om 40 år, mens togforsinkelsene er rekordhøye, sa Elvestuen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**