La Storken bestå!

Hordaland Venstrekvinnelag vil at Storken skal bestå! Vi trenger din støtte for å skjerme Kvinneklinikken i Bergen fra de foreslåtte sparetiltak! Det trengs MER ressurser, ikke MINDRE!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Den 3. februar 2009 ble det opprettet en støttegruppe på nett, for bevaring av Storken, Barselloftet og Obsposten på Kvinneklinikken i Bergen. Disse postene rammes hardest om Helse Bergen får kutte slik de har sagt de vil. Dette vil igjen gi ringvirkninger på alle pasienter ved Kvinneklinikken.

Hjemmetjeneste, arbeidsliv

Storken, en jordmordrevet fødeavdeling for de normale fødslene, som ikke har medikamentell smertelindring, men tett oppfølging fra jordmor i stedet, vil de legge ned. De vil ha alle fødende inn på den ordinære fødestuen. 8 fødestuer er planlagt skal være i bruk, på en avdeling der de har 14 fødsler i snitt i døgnet. På det meste hadde KK 26 fødsler på ett døgn i 2008. I over ett år har de bygget om og pusset opp for å gjøre HELE fødeavdelingen på KK mer lik Storken. Nå står de nye flotte ombygde rommene ubrukte. Kvinnene skal måtte ligge på fellesrom i åpningstiden, uten far. Far får kun være der under selve fødselen, etterpå må han reise hjem….. som i riktig gamle dager! Er det dette vi som samfunn ønsker å tilby nyfødtfamiliene?

Barselloftet på pasienthotellet, der mor far og barn kan få være et par dager etter fødsel, for å komme seg, for å bli kjent, for å komme i gang med amming, skal legges ned. Alle barselkvinner skal inn på den "gammeldagse" barselavdelingen. Denne har til nå har vært til for dem som trenger ekstra oppfølging. Her ligger nyfødte og barselkvinner som kan være ganske syke og som trenger mye oppfølging. De foreslåtte sparetiltakene vil gjøre at både de friske og de syke vil tape på dette.

Observasjonsposten ligger de som har kompliserte svangerskap, med ulike sykdomstilstander og høy risiko for komplikasjoner. Her vil de kutte stillinger som i verste fall kan forverre situasjonen for denne sårbare gruppen. Er det dette et av verdens rikeste land ønsker å tilby en svært sårbar gruppe gravide? Ønsker vi å forverre situasjonene for disse sårbare familiene?

At dette skjer i vår tid er høyst bekymringsverdig. Norges nest største by, med 5000 fødsler i året… I ett av verdens rikeste land…

Helse Bergen behandlet for mange pasienter i fjor! Dette får den konsekvensen at de nå blir pålagt å knipe inn mer enn noen gang. Bare personalkostnadene er foreslått kuttet med 5,5 millioner kroner, noe som tilsvarer 22 årsverk ved fødeseksjonen.

Vi håper på tverrpolitisk støtte som kan sette en stopper for sparetiltak som vil ramme hardt kvinner, barn og nyfødtfamilier generelt!

Gruppen på Facebook, som ble opprettet den 3. februar har i dag ca 9000 medlemmer! Det er mange som bryr seg. Men vi trenger mer støtte!

Åsta Årøen

Hordaland Venstrekvinnelag i samarbeid med aksjonsgruppen på Facebook arbeider nå med å arrangere fakkeltog til støtte for kvinneklinikken på torsdag kveld neste uke, kl 17.30. Mer informasjon kommer.

Kontaktperson: Åsta Årøen, leder av Hordaland Venstrekvinnelag, mobil 99522847.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**