Du skal få svar i kommunen!

Venstre vil det skal være enkelt å finne frem i det offentlige og lett å få svar!
Det er helt feil når avisen må bli formidlingskanal for de spørsmålene som vanlige folk ikke når frem med i kommunen, skriver Linn Beate Kaald Thoresen i et innlegg i Akers Avis Groruddalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Linn Beate Kaald Thoresen

Foto: Reidar Lerdal

En Ammerudbeboer har i ni måneder forsøkt å få svar på en henvendelse til Omsorgsbygg, men har ikke hørt noe som helst, står det i Akers Avis Groruddalen.
Selv om jeg forstår at det alltid kan skje enkelte feil, så mener jeg dette er ganske alvorlig og kanskje til og med brudd på Offentlighetsloven.
Jeg kjenner ikke denne enkeltsaken annet enn fra avisen, men jeg har hørt veldig mange eksempler fra frustrerte borgere som prøver å få kontakt med ulike offentlige kontorer for å få svar på spørsmål som angår nærmiljøet eller sine egne liv. Når man opplever taushet i den andre enden, lukkede dører eller forvirrende beskjeder om å henvende seg et annet sted, så gir det lett en følelse av å ikke bli tatt på alvor.
Det offentlige skal fremstå med en viss varme og menneskelighet, og det er byråkratenes plikt å ta folk på alvor. Det gjelder enten de får telefoner, besøk og e-poster fra noen som bare er "seg selv", en vanlig borger med lua i handa, eller noen som presenterer seg med en spesiell stilling eller et verv. Det skal ikke være forskjellsbehandling.
Men jeg tviler ikke på at de som jobber som byråkrater gjør sitt ytterste for å svare på henvendelser og også svare slik at folk forstår.
Å få svar fra kommunen og staten er en helt vesentlig del av vårt demokrati.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**