Boikott mot Israel er feilslått politikk

I helga vedtok Trondheim AP å foreslå en boikott av Israel, og stortingskandidat for SV, Snorre Valen, gikk mandag ut og støttet dette. Bystyrerepresentant Erling Moe har lite til overs både overfor Trondheim Aps vedtak om en økonomisk boikott av Israel og SVs oppfordring om en lokal boikott.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Erling Moe

– Dette er et rent demonstrasjonsforslag, et patetisk skuebrød. Ledelsen i Ap er helt imot dette, og en Trondheims-boikott vil heller ikke få gjennomslag i bystyret. Som virkemiddel er dessuten boikott helt feilslått. Det finnes ingen gode eksempler i dag på at dette virker, sier Moe til Adresseavisen.

Han synes heller ikke at det henger på greip at Trondheim Ap ønsker å boikotte Israel, men fortsette dialogen med Hamas.
– Hvordan skal det bli fred dersom man skal snakke med den ene parten, men boikotte den andre, spør Moe. Han viser til at boikott historisk sett ikke har vist seg å ha en positiv effekt. – Den lengste boikotten i vår tid er USAs boikott av Cuba, og det eneste dette har ført til er en utarming av folket, og ikke et regimeskifte, sier Moe.

Uenighet blant de rødgrønne
Også Senterpartiet, som samarbeider med AP og SV både lokalt, på fylkesnivå og nasjonalt, er kritiske til dette forslaget. – Noe stort tøys og kvasiradikalisme, sier kommunalråd Tone Sofie Aglen (SP) til Adresseavisen.

Det har også kommet fram at ordfører Rita Ottervik stemte imot saken på årsmøtet, noe som tyder på at dette er en sak som skaper splid også internt i AP.

Du kan lese mer om saken på NRK Trøndelags nettsider.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**