Støtt grønn industri

Fesil Sunergi AS har lenge planlagt å etablere en fabrikk for produksjon av silisiummetall av solcellekvalitet, og Orkanger er en mulig lokalisering av denne fabrikken. Sør-Trøndelag Venstre er opptatt av at bedrifter med en grønn profil, som Fesil, sikres støttemuligheter i kjølvannet av finanskrisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Uttalelse fra årsmøtet:

Fesil Sunergi AS sine framtidsrettede planer må støttes under finanskrisen

Solcellepanel

Sør-Trøndelag Venstre er kjent med Fesil Sunergi AS sine planer om en fabrikk for produksjon av silisiummetall av solcellekvalitet. Orkanger i Sør-Trøndelag er en mulig lokalisering for en slik fabrikk, bl.a. pga. nærhet til råstoff, havn, arbeidskraft og universitets- og forskningsmiljøene i Trondheim.

Sør-Trøndelag Venstre er kjent med at Fesil Sunergi AS sine planer avhenger av finansiering som kan det kan være vanskelig å skaffe i dagens finanssituasjon. Vi mener Fesil Sunergi AS sine planer er et godt eksempel på den grønnere og mer framtidsrettede produksjonen som Venstre ønsker å legge om til i kjølvannet av finanskrisen. Sør-Trøndelag Venstre henstiller derfor til at virkemidler for å motvirke effektene av finanskrisen ivaretar Fesil Sunergi AS sine planer, og at selskapet sikres tilsvarende støttemuligheter i Norge som i konkurrerende EU-land. En slik ordning bør tilbys også andre bedrifter med miljøvennlig profil.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**