La overvåker betale

Fylkesårsmøtet til Sør-Trøndelag Venstre vedtok i helga en uttalelse om å legge avgift på tiltak som svekker personvernet. – I Trondheim ser vi at det har vært en stor økning i kameraovervåkning, og mange av de som benytter seg av dette, følger ikke reglene. Det er derfor behov for sterkere kontroll av hensyn til personvernet, sier stortingskandidat Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Uttalelse fra fylkesårsmøtet:

La overvåker betale

Kamera

Sør-Trøndelag Venstres årsmøte støtter Personvernkommisjonens framlegg om å legge avgift på en del tiltak som svekker personvernet. Personvern er viktig for Venstre fordi det er fundamentalt for et demokrati hvor staten blir kontrollert av borgerne, og ikke omvendt. Dagens politikk fører dessverre til en alvorlig svekking av personvernet, og samfunnet er så godt som tappa for private soner hvor borgerne kan være i fred for overvåking og registrering.

For å snu denne utviklingen mener Sør-Trøndelag Venstre at vi trenger ny politikk. Ved å sette en kostnad på tiltak som kan ha negativ effekt for personvernet, kan man sørge for at mange tiltak ikke blir realisert fordi de er for dyre.

Kameraovervaking av det offentlige rom er et eksempel på tiltak som bør ilegges en avgift. Studier gjort av Datatilsynet viser at gater og torg i norske byer er fulle av registrerte og uregistrerte kamera. En kameraovervakingsavgift kombinert med bedre kontroll ville trolig ført til at mange av disse kameraene ville blitt fjernet fordi de ble ulønnsomme.

Et eksempel på andre tiltak som bør ilegges avgift er integritetskrenkende politimetoder som telefon- og romavlytting. Vi vet for eksempel at bruken av telefonavlytting har eksploder de siste årene, fra 244 avlyttede telefoner i 2000 til 1590 avlytta telefoner i 2006 (kilde: Riksadvokaten). Ved å innføre en overvåkingsavgift ville politiet tvinges til å bli mer kritisk i bruken av slike metoder.

Sør-Trøndelag Venstre vil også styrke Datatilsynet i kampen for et styrket personvern. Datatilsynet bør tilføres mer ressurser, slik at de kan opprette avdelinger flere steder i landet. Videre må tilsynet få myndighet til å sanksjonere mot bedrifter /personer som bryt personvernlovene, slik Mattilsynet har myndighet til i dag innenfor sitt område.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**