Stolt tradisjon og spennende framtid

– Venstre feirer i år 125 år og har en stolt historie å vise til, men framtida er mer spennende, sa stortingsrepresentant Leif Helge Kongshaug på Sør-Trøndelag Venstres årsmøte i dag. Kongshaug ble tatt godt imot av et stort og entusiastisk årsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Historisk tilbakeblikk

Leif Helge Kongshaug på Venstres landsmøte 2008

Foto: Christoffer Biong

– All makt i denne sal, sa Johan Sverdrup i 1884 da Venstre gikk i spissen for å innføre parlamentarismen. Slike fundamentale demokratiske prinsipper har vi sett at Senterpartiet har hoppet bukk over den siste uka, innledet Kongshaug med. Han mente Regjeringas håndtering av SPs forslag til ny blasfemiparagraf viser lite respekt for demokratiet, fordi debatten ble tatt i det lukkede rom.
– Stortinget ble ikke invitert med i debatten. Det er greit å hestehandle om veistubber, men ikke om sentrale demokratiske prinsipper, sa Kongshaug.

En sterk organisasjon

– Vi går nå inn i en valgkamp med flere medlemmer enn på lenge, med bedre økonomi enn på lenge, og med en oppslutning som er bedre enn på over 30 år, sa Kongshaug. Fram mot valget i 2005 lå gjennomsnittet på meningsmålingene på 2-3 prosent, mens vi i 2008 hadde en oppslutning på rundt 6 prosent, sa han. – Dette lover godt mot valget, og jeg håper Venstre får stortingsrepresentanter fra alle fylkene i Midt-Norge.

Tydelige profilområder

– Venstre har i denne stortingsperioden utviklet god politikk innenfor profilområdene; skole, miljø, sosialt ansvar og småbedrifter, sa Kongshaug, og trakk særlig fram Venstres standpunkt i sosialpolitikken: – Vi ønsker å vri fokuset i sosialpolitikken fra å fordele godene tynt utover, til å gi mer til dem som trenger det mest.

God stemning gir godt resultat

Kongshaug oppfordret også Venstrefolk til å være stolte og framføre et positivt budskap. Dette fikk han støtte for blant flere av debattantene etterpå. – Alle Venstres medlemmer er våre ambassadører, det er de som kan bidra til å løfte oss opp mot et valgresultat på 9 prosent, som er målet, sa han.

Et godt oppmøte på årsmøtet lover godt for nettopp dette. Flere lokallag enn på lenge er representert på helgas møte, og flere nye delegater er på sitt første fylkesårsmøte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**