Sigdal må informere om og merke skiløyper!

-Med dagens teknologi og muligheter til informasjon via nett (f.eks. Google Earth) burde det være ganske enkelt å informere om preparerte og merka løyper, skriver fungerende ordfører Runolv Stegane (V) i brev til rådmannen.
I 2007 fremma Venstre forslag om å bedre informasjon og merking og at kommunen skulle samarbeide med idrettslaga. Forslaget ble vedtatt av kommunestyret, men lite har skjedd.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Runolv Stegane i Vikersund

Foto: Tore Fossen

Runolv Stegane er provosert over at Sigdal kommune ikke synes å forstå hvor viktig det er å ha et godt servicetilbud når det gjeleder merking av -og informasjon om- skiløyper og stier.

Stegane som i 14 dager er ordfører i Sigdal sendte i går brev til rådmannen der han ber om handling:

Til Sigdal kommune
ved rådmann Kjell Tore Finnerud

Henvendelse fra innbyggere/turister angående merking av -og informasjon om- preparerte skiløyper i Sigdal kommune, jf. vedtak i kommunestyret 20.12. 2007

Jeg har ved flere anledninger i formannskap og kommunestyre tatt til orde for at kommunen i samarbeid med frivillige organisasjoner og bygdefolket må få til en bedre informasjon om preparerte skiløyper (i bygda, ikke på fjellet) og merking av disse, spesielt løypenes utgangspunkt.

Sigdal kommune har et mål om å framstå som en tiltrekkende turistkommune. Men det oppleves som lite imøtekommende når turister og bygdefolk må leite seg fram til preparerte løyper. På Hiåsskogen har det i flere år vært en godt preparert løype. Jon Johanessen har på frivillig basis lagt ned et stort arbeid. Løypa har bl.a. fått god omtale i media. Men hva hjelper det når det kun er helt lokalkjente som finner fram?

Jeg har sjøl møtt turister og hytteeiere som leiter etter både løypa på Hiåsskogen og Sigdalsløypa, etter at de har sett medieoppslag og informasjon om at det finnes løyyper. Men verken turister, hyttefolk eller bygdas innbyggere finner løypene med mindre de er lokalkjent når utgangspunktet ikke er merka skikkelig. Jeg har også opplevd det som ganske pinlig når jeg må henvise besøkende til å kjøre rundt i bygda og leite etter mulige løyper.

Med dagens teknologi og muligheter til informasjon via nett (f.eks. Google Earth) burde det være ganske enkelt å informere om preparerte og merka løyper.

Jeg må minne om vedtak i kommunestyret i desember 2007 (forslag fra undertegna på vegne av Venstres gruppe):
“Det tas initiativ overfor idrettslag, andre frivillige organisasjoner og grunneiere med tanke på å få til en mer systematisk merking og preparering av stier og løyper utenom fjellet.”

Jeg kan ikke se at administrasjonen har fulgt opp dette vedtaket. Jeg må derfor be om at vedtaket nå følges opp, og at det settes i gang arbeid for å få skikk på manglende merking og få i gang løpende oppdatert informasjon om ulike l øypetilbud.

Sigdal kommune kan ikke, som turistkommune, slå seg til ro med det faktum at vi i dag har et svært dårlig tilbud mht. merking og informasjon om turløyper både vinter og sommer.

Pretsfoss 06.02. 2009

Runolv Stegane