Lærerutdanninga må utvides

Fredag la Regjeringa fram sin lenge bebudede stortingsmelding om læreren og lærerutdanninga.
– Jeg er positive til forslaget om en todeling av utdanningen slik at man spesialiserer seg for barne- eller ungdomstrinnet, men beklager at Regjeringen ikke går inn for femårig lærerutdanning, sier stortingskandidat for Venstre i Sør-Trøndelag, Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Melby arbeider selv i lærerutdanninga ved HiST, og er opptatt av man må styrke utdanninga for å gi lærerne større faglig tyngde, og mer praksis:
– Jeg tror ikke Regjeringa klarer å følge opp ambisjonen om både mer teori og mer praksis uten at man utvider med ett år. Lærere på både barne- og ungdomstrinnet trenger en solid faglig ballast, og jeg frykter at en utvidelse av pedagogikkfaget vil gå på bekostning av den faglige fordypningen når alt skal presses inn på 4 år, sier Melby.

Lærer

Foto: Microsoft

NOKUTs evalueringspanel, Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen går alle inn for femårig lærerutdanning. – For å øke kunnskapsnivået hos elevene, må man begynne med å styrke fagkompetansen til lærerne. Det betyr blant annet at man må sikre at lærerstudentene faktisk får mulighet til å fordype seg i fagene de skal undervise i. Dette, i tillegg til behovet for å utvide praksisperiodene slik at studentene er forberedt på hvordan hverdagen som lærer faktisk er, tilsier at lærerutdanningen bÃr utvides fra dagens fireårige utdanning til en ny og forbedret femårig utdanning, avslutter hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**