Melby arbeider selv i lærerutdanninga ved HiST, og er opptatt av man må styrke utdanninga for å gi lærerne større faglig tyngde, og mer praksis:
– Jeg tror ikke Regjeringa klarer å følge opp ambisjonen om både mer teori og mer praksis uten at man utvider med ett år. Lærere på både barne- og ungdomstrinnet trenger en solid faglig ballast, og jeg frykter at en utvidelse av pedagogikkfaget vil gå på bekostning av den faglige fordypningen når alt skal presses inn på 4 år, sier Melby.
NOKUTs evalueringspanel, Utdanningsforbundet og Elevorganisasjonen går alle inn for femårig lærerutdanning. – For å øke kunnskapsnivået hos elevene, må man begynne med å styrke fagkompetansen til lærerne. Det betyr blant annet at man må sikre at lærerstudentene faktisk får mulighet til å fordype seg i fagene de skal undervise i. Dette, i tillegg til behovet for å utvide praksisperiodene slik at studentene er forberedt på hvordan hverdagen som lærer faktisk er, tilsier at lærerutdanningen bÃr utvides fra dagens fireårige utdanning til en ny og forbedret femårig utdanning, avslutter hun.