– Feighet fra Arbeiderpartiet

-Det er opplagt at velgerne må få vite før valget hva Arbeiderpartiet mener om oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen, mener sentralstyremedlem Roar Sollied, som er Venstres stortingskandidat i Troms.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Roar Sollied er ikke imponert over Arbeiderpartiets nye program.

Foto: Marte

Arbeiderpartiets programkomite, under ledelse av Helga Pedersen, foreslår at Arbeiderpartiet ikke skal mene noe om oljeboring i Lofoten og Vesterålen før i 2010 når forvaltningsplanen framlegges.

Åpenhet uten innhold
– Det blir jo nesten morsomt når Arbeiderpartiet for øvrig ønsker “åpenhet i forvaltningen av norsk petroleumsvirksomhet”, sier Roar Sollied. – Det er avgjørende for folk og andre partier å vite hva landets største parti mener. Det er en viktig del av åpenheten før folk går til urnene. Folkets valg er også en del av saksforvaltningen. Folk har krav på å vite hvordan partiene ønsker å forvalte våre mest dyrebare ressurser, mener Sollied.

Sollied påpeker at sannheten om Arbeiderpartiet petroleumspolitikk kan ligge dårlig skjult i et annet punkt fra samme programkomite når de vil “gi petroleumsindustrien tilgang til interessante leteområder for olje og gass”. – Spør du industrien, kjenner vi alle svaret, sier Venstres stortingskandidat i Troms.

Venstre garantist mot oljeboring
– Venstre stiller som garantist mot oljeboring utenfor Lofoten og Vesterålen. Det er vi tydelige på. AUFs leder Martin Henriksen og alle som setter de varige ressursene først, bør heller følge Venstre fram mot neste valg, oppfordrer Roar Sollied, som ellers stiller seg bak APs punkter om utvikling av fornybar energi.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**