Venstre i mot ny blasfemiparagraf

Forhandlinger om ytringsfriheten må aldri foregå bak lukkede rom alene. Regjeringens håndtering av blasfemibestemmelsene har vist at det er en dårlig idé.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Venstre vil avskaffe blasfemiparagrafen, og heller ikke flytte innholdet til en annen bestemmelse i straffeloven. Regjeringens forslag ville bidra til å innskrenke ytringsfriheten, mener Venstre. Som liberalere er det forskjell på det vi ikke liker og det vi vil forby. Ytringer bør møtes med debatt og argumentasjon, ikke forbys.

Statsministeren utbasunerte på NRK at det var "en tid for diskusjon, og en tid for konklusjon". Problemet var bare at diskusjonen var tatt på bakrommet i regjeringskontorene, ikke engang stortingsgruppen til Ap hadde tatt del i konklusjonen. En slik hestehandel på bakrommet med ytringsfriheten, viser hvor viktig det er å stå vakt om den.

Venstre håper regjeringen har lært noe viktig av denne saken, nemlig hvor viktig det offentlige debatten er for utviklingen av demokratiet og lovprosessen. Når Venstre var en del av en mindretallsregjering i forrige periode måtte alle forslag ut i det offentlige lyset, fordi den måtte søke flertall for sine saker. Det forkom også at forslagene ble bedre i møte med den offentlige debatt.

Regjeringen har flertall, men kun inntil neste valg. Da vil velgerne felle sin dom over hvordan Stoltenberg og co. har forvaltet demokratiet de siste fire årene. Politikk handler ikke kun om økonomi, men også om verdier og politiske veivalg. Venstre går til valg på de liberale verdiene, slik vi har gjort i 125 stolte år.

Nordland Venstre
v/ Terje Cruickshank