Vi trenger en ny ruspolitikk

– Heroinassistert behandling løser ikke alle problemer, men i kampen for økt verdighet og et bedre liv for de rusavhengige, kan vi ikke la noen virkemidler stå uprøvd, skriver Guri Melby i et leserinnlegg i Avisa Sør-Trøndelag tirsdag. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Guri Melby

Foto: Frode Fjeldstad

I Adresseavisen den 29/1 uttaler Bente Kleven og Arne Ivar Denstad seg kritisk til Bjarne Håkon Hanssens utspill til å bruke heroin som en del av behandlingen til rusmisbrukere. Jeg er veldig glad for at Kleven har greid å bli rusfri, og at hun har hatt et positivt møte med behandlingsapparatet. Men i Norge er det over 10.000 heroinmisbrukere, og vi topper overdosestatistikken i Europa. Dette er et tydelig tegn på at dagens behandlingstilbud langt fra fungerer for alle. Rusavhengige er like forskjellige som alle oss andre, og vi trenger derfor et mangfold av behandlingstilbud.

Venstres narkotikapolitikk baserer seg på økt fleksibilitet og løsninger som er bedre tilpasset den enkelte rusavhengiges behov. Vi mener ikke det skal være opp til politikerne å bestemme hvilke medikamenter legene skal behandle sine pasienter med, og vi ønsker derfor å gi fagpersonene større myndighet til å bestemme hva slags tilbud den enkelte skal få.

Zokl2-klinikken i Sveits

Foto: Venstre

Heroinassistert behandling har gitt positive resultater i Tyskland og Sveits. I Zürich tilbyr Zokl2-klinikken et helhetlig tilbud hvor man ikke bare får utdelt sin heroindose, men hvor man også kan få behandling for både psykiske og somatiske lidelser. I Frankfürt ser man at rundt 10% av de som deltok i prosjektet, gikk videre til annen behandling med mål om å bli rusfri. Det handler altså ikke om å gi opp mennesker, slik Kleven og Denstad hevder, men det handler om å ta folks problemer på alvor. Utdeling av heroin kan få de rusavhengige ut av kriminalitet og prostitusjon, og gi dem muligheten til å fungere sosialt og i jobb. I kampen for økt verdighet og et bedre liv for de rusavhengige, kan vi ikke la noen virkemidler stå uprøvd.

Hvert år dør ca 200 unge mennesker av overdose i Norge. Hittil har ingen narkotikapolitiske tiltak klart å redusere disse tallene. Heroinassistert behandling løser ikke alle problemer, men det kan være en del av løsningen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**