Per Tore Woie æresmedlem i Unge Venstre

Per Tore Woie (39) fra Arendal ble utnevnt til æresmedlem i Unge Venstre og hyllet som en nøkkelperson i Venstres nye historie da ungdomsorganisasjonen feiret 100 år på lørdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

(pressemelding fra aust agder venstre 01.02.09)

Anne Tørå Solsvik, Per Tore Woie og Lars Sponheim

Foto: Jan Kløvstad

Hedersbevisningen ble overrakt av Unge Venstres leder Anne Solsvik på jubileumsfesten. Betydningen av Woies innsats for Venstre ble understreket av at det var Venstre-leder Lars Sponheim selv som holdt talen for det nye æresmedlemmet i Unge Venstre.

– Svært få personer har hatt så mye å si som Per Tore for at Venstre er kommet tilbake som et viktig parti i norsk politikk, sa Sponheim, og viste til hans mange nøkkelroller i Venstre på 90-tallet:

· Unge Venstre-leder fra 1992-94 — en periode da samspillet mellom ungdomsorganisasjon og moderparti var på sitt aller beste, ifølge Sponheim.

· Gruppesekretær på Stortinget fra 1995 — 97, i årene da Sponheim var eneste Venstre-representant på Stortinget.

· Venstres representant i sekretærgruppen som høsten 1997 formulerte Voksenåsen-erklæringen, det politiske grunnlaget for den første Bondevik-regjeringen.

· Statssekretær og Venstres representant på Statsministerens kontor 1997-2000 og ifølge Sponheim forfatter av Bondeviks beste taler.

Og i Sponheims egne taler er Per Tore Woies formuleringer fortsatt til stede. I to taler på Venstres 125-årsmarkering på onsdag og på Unge Venstres 100-årsdag på lørdag var det nettopp et Woie-sitat Sponheim trakk fram for å beskrive Venstres viktigste oppgave i norsk politikk:

“Ett eller annet sted inne blant motkulturer og demokratisk sinnelag, mål- og avholdssak, ligger det en ryggmargsfølelse av at det fortsatt er frihetskamp det handler om. Som Johan Sverdrup sa det, om at ethvert menneske skal bli “medberettiget, medinteressert, medhandlende og medansvarlig”. Det er denne demokratiske ånd, denne tillit til og respekt for det enkelte menneskes ukrenkelighet, denne kjærlighet til menneskelig frihet som fortsatt er og må være Venstre” (fra artikkelen "For liberalismen, 1994).

Per Tore Woie er utdannet fra Universitetet i Oslo og London School of Economics. Han er den yngste som noen gang er blitt utnevnt til æresmedlem i Unge Venstre. Sist Unge Venstre ga noen et æresmedlemskap var i 1999, og den gang var det Odd Einar Dørum som fikk æren.

For mer informasjon, kontakt UV-leder Anne Solsvik, tlf 995 98 796. Per Tore Woie har tlf 917 52 617.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**