Venstre og Unge Venstres jubileumsuke

Tirsdag 27. januar fyller Unge Venstre 100 år, noe som markeres med boklansering på selve dagen, og seminar og jubileumsfest påfølgende lørdag. Onsdag 28. januar fyller Venstre 125 år, noe som feires med en tilstelning i Gamle Logen i Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

125-års jubileum

Venstre fyller 125 år
Norges eldste parti feirer sin stolte historie onsdag 28. januar med en tilstelning i Gamle Logen i Oslo. Via Venstres nettsider kan du laste ned et jubileumshefte. Blant flere bidragsytere denne kvelden er Sør-Trøndelag Venstres stortingskandidat Guri Melby, som skal holde et innlegg om Venstres sosialpolitiske historie.

Mer informasjon om arrangementet og heftet finner du her.

Unge Venstre fyller 100 år

UV logo

På tirsdag er det altså 100 år siden Unge Venstre ble stiftet. I den anledning gir organisasjonen ut en jubileumsbok om sin historie. Dette er historien om ungdomsbevegelsen til landets eldste parti! Lanseringen av Demokratiets Avantgarde finner sted på Litteraturhuset i Oslo kl 12.00. Mer informasjon om arrangementet finner du her.

Bokens 13 bidragsytere har alle ulik bakgrunn og ulik tilknytning til Unge Venstre. Disse er Anders Kirkhusmo d.y., Øystein Brekke, Arne Finborud, Monica Tjelmeland, Halle Jørn Hanssen, Thomas Hansen, Torgeir Anda, Jørn Rattsø, Roland Berg Lie, Per Inge Torkelsen, Erling Moe, Sara Sægrov Ruud og Hulda Tronstad Nydal. Til slutt i boken intervjues flere tidligere Unge Venstre ledere. Disse er Olav H. Myklebust, Odd Einar Dørum, Ottar Grepstad, Guro Fjellanger, Per Tore Woie og Jennie Johnsen. Redaktører er Lars-Henrik Paarup Michelsen og Guri Melby.

Boka kan bestilles direkte fra forlaget her.

Siden selve bursdagen er på en onsdag, har Unge Venstre lagt hoveddelen feiringen til den etterfølgende lørdag, nemlig 31. januar. Da inviteres gamle og nye medlemmer til fest i Oslo. Her blir det mat, gode minner, underholdning og ikke minst mye godt humør! Har du enda ikke meldt deg på festen, kan du gjøre det her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**