– Må prioritere grønn transport

Regjeringens krisepakke, som legges frem mandag, må prioritere grønn transport.
Venstres Gunn-Vivian Eide ber om en halv milliard til ny jernbanetunnel mellom Takvam og Trengereid. Jernbaneverket har planene klare.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Årsmøte i Bergen Venstre vedtok sist lørdag et krav om at regjeringens kommende krisepakke må prioritere tiltak som bedrer miljø og klima, med satsing på opprusting av jernbanenettet, raskere utbygging av bybanen og flere sykkelveier. På Stortinget har Høyre, KrF og Venstre samlet stilt krav om tung kollektivsatsning i krisepakken.

– Alle partiene er enige om at den økonomiske krisen gjør at regjeringen kan og må bruke mer oljepenger enn noen gang. Men, krisepakken blir også en test på om regjeringen har skjønt at vi også har en klimakrise. Det sier Gunn-Vivian Eide som er foreslått til 3. plass på Venstres stortingsliste i Hordaland.

– Krisepakken kommer til å åpne for bruk av oljepenger i et omfang vi aldri tidligere har sett maken til. Det er en historisk mulighet. Den rødgrønne regjeringen vil stå ribbet for miljøtroverdighet dersom de ikke klarer å prioritere miljøet, sier Eide.

Frykter kjøp av stemmer
Gunn-Vivian Eide frykter likevel at regjeringen vil utnytte situasjonen i et valgår til å imøtekomme egne pressgrupper. Og, at de av hensyn til FrP ikke tørr å ta tøffe klimavalg.

– Finanskrisen har gitt en presset rødgrønn regjering en unik mulighet til å prioritere penger til egne merkesaker. Hele Stortinget støtter økt pengebruk, og regjeringen har flertall til å bruke pengene akkurat som de vil. Og det i et valgår. Det gjør dessverre at det er grunn til å frykte at miljøet taper.

Krøderbanen, tog, lokomotiv

Jernbaneverket har planene klare
På jernbanestrekningen mellom Bergen og Voss er det mange prosjekter som kan gjennomføres raskt, og som ikke vil gi det offentlige økte driftsutgifter. Tvert imot.

En tunnel mellom Takvam og Trengereid vil koste rundt en halv milliard kroner og kan bygges på ett år. Den er ferdig utredet og ligger klar til gjennomføring så snart midlene kommer. Den gir stor sysselsettingseffekt på kort sikt og god varig effekt i form av økt sikkerhet for de reisende, kortere reisetid og lavere driftskostnader. Det gir igjen grunnlag for billigere billetter, flere avganger og et bedre tilbud som får flere biler vekk fra veiene.(Særlig helgetrafikken til fjells vil ha glede av et bedre togtilbud. Både Myrkdalen og Bavallen har gratis skyttelbuss fra togstasjonen på Voss.)

Eide håper og tror regjeringen vil følge opp løfter om å bevilge penger til dobbeltspor gjennom Ulriken i Nasjonal Transportplan, som kommer senere i år.

– På deler av Bergensbanen mellom Bergen og Voss har toget sannsynligvis Norgesrekord i sakte fart fordi banen er gammel, svingete og dårlig vedlikeholdt. Jeg håper SV fremdeles føler ansvar for Ringerikstunnelen, som de i sin tid fikk løfte om fra Arbeiderpartiet mot at SV støttet Lærdalstunnelen. Men, vi her vest får ikke full effekt av en Ringerikstunnel hvis det ikke bygges dobbeltspor mellom Bergen og Arna og strekningen Arna – Voss rustes opp.

Direktør Lars Christian Stendal i Jernbaneverket Region Vest bekrefter at bygging av tunnel mellom Takvam og Trengereid kan komme i gang raskt, og at den kan bygges i løpet av ca ett år. Tunnelen som vil redusere reisetiden mellom Bergen og Voss med ca 5 minutter.

Lars Christian Stendal har telefon: 91 11 55 16

Gunn-Vivian Eide