Video: En borgerlig regjering av Venstre, Høyre og KrF

Venstre ønsker en ny borgerlig regjering uten FrP og tror landet er best tjent med en regjering bestående av Venstre, Høyre og KrF.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Logo Venstre, Høyre og KrF

Lenker til NRK politisk kvarter og RedaksjonEN i bunnen av saken.

Venstre, Høyre og KrF presenterte torsdag felles krav og innspill til Regjeringens "krisepakke" som skal legges fram 26. januar. Sentralt i partienes felles krav er at tiltakene særlig har en klima- og miljøprofil og at det lages målrettede tiltak som sikrer bedriftenes konkurranseevne gjennom bl.a. målrettede skattelettelser og satsing på forskning, utdanning og kunnskapsoppbygging i bedriftene.

Avstanden til Frp er for stor til at Venstre kan gå i regjering med partiet, mener Sponheim.

Foto: Frode Fjeldstad

Borgerlig regjering uten FrP
De tre borgerlige partienes felles pressekonferanse har skapt reaksjoner da Frp ikke var representert.

– Venstre kan ikke bidra til at FrP kommer i regjering fordi den politiske avstanden er for stor, sa Lars Sponheim da dette ble debattert i Politisk kvarter idag. Sponheim trakk også frem synet på det flerkulturelle Norge som ett av flere eksempler hvor spriket mellom V og FrP er for stort.

Sponheim sa han er enig med Høyres Per Kristian Foss som avskrev Siv Jensen som statsminister i helgen.

– Nøkkelen til et regjeringsskifte er at dagens rødgrønne flertall faller, sa Sponheim. Han har flere ganger tidligere pekt på at det eneste reelle, borgerlige alternativet er en regjering utgått av Høyre, KrF og Venstre. Forutsetningen for et slikt skifte er at disse tre samlet blir større enn Arbeiderpartiet.

Skei Grande er fornøyd med at de borgerlige partiene står sammen om en ansvarlig økonomisk politikk.

Foto: Rune Kongsro

Frp anerkjenner ikke klimatrussel
– For oss i Venstre er det de politiske sakene som er viktig. Vi er kjempeglad for at vi fikk til en politisk plattform for miljøet gjennom klimaforliket, og at disse tre borgerlige partiene opprettholder et trykk på regjeringen her, sa Trine Skei Grande på NRK RedaksjonEN i kveld. Hun slår fast at det er umulig for Venstre å sitte i regjering med et parti som ikke anerkjenner klimatrusselen. — Vi vil ha et regjeringsskifte, men for Venstre er det umulig å finne en felles regjeringsplattform med Frp.

Ingen oljeaktivitet i sårbare områder
Sponheim sier også at Venstre ikke kan sitte i en regjering som administrerer oljeaktivitet i Lofoten og Vesterålen.

– Der regner jeg med at våre forhandlingspartnere respekterer vårt syn, sa Sponheim.

Mer informasjon
19.01.09: Lytt også til debatten om regjeringsspørsmålet på NRK Politisk kvarter.
19.01.09: Se også debatten på NRK RedaksjonEN.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**