Skryter av ungdommen

Litteraturhuset var i går helt fullt da Abid Raja inviterte til dialogmøte i etterkant av de voldelige demonstrasjonene i Oslo. Raja ble svært imonert over minoritetsungdommene som deltok i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Abid Raja tok initiativ til et dialogmøte etter demonstrasjonene i Oslo.

Foto: Frode Fjeldstad

Raja tok initiativ til dialogmøte på Litteraturhuset i i Oslo i går ettermiddag, og over 250 mennesker kom. Målet med møtet var at demonstranter, politiet, mediene og kommunen skulle møtes for å snakke om denomstrasjonene i Oslo de siste ukene.

– Møtet er satt for dialog, derfor vil ingenting som sies i dag bli brukt mot en, sa initiativtager Abid Q. Raja, stortingskandidat for Akershus Venstre.

Panelet i dialogmøtet om og med minoritetsungdom

Foto: Frode Fjeldstad

Møtet begynte med 5 innledninger fra en muslimsk student, Konfliktrådet, Antirasistisk senter, OMOD, og en ungdomsleder i Rabita. Organisasjonen mot offentlig diskriminering (OMOD) roste politiet for arbeidet ifm de voldelige demonstrasjonene. – Politiet har gjort en god jobb, men jeg håper de følger opp ungdommene møter, sa Akhenaton de Leon, leder i OMOD.

Bli med Facebook-gruppen:

Bli med Facebook-gruppen: “Abid Raja på tinget!”

Vold løser ikke vold
Det var flere som angret på handlinger ifm med demonstrasjonene. En av ungdommene ville først ikke angre på steinkastingen, men snudde senere i møtet, til stort bifall fra forsamlingen. – Jeg har innsett at det var galt å kaste stein, og vil ikke gjøre det i fremtiden. Vold løser ikke vold, sa han.

Skryter av ungdommen
Raja ble imonert over minoritetsungdommene som deltok i debatten. – De uttrykte seg klart og hadde så mange meninger. Ikke bare om politiets eller medias rolle, men også om sin egen rolle. Jeg tror også at politiet fikk seg en skikkelig vekker, sier Raja. Flere av ungdommene som tok ordet tok avstand fra de voldelige handlingene.

Abid er Akershus Venstres 2. kandidat til stortingsvalget i høst. Se hele stortingsvalglisten her.

Se også:
Abids kronikk i Dagbladet “Ungdommens Råskap”
“Jakter steinkastere på Facebook” (Dagbladet)
“Stappfullt på dialogmøte etter opptøyene” (Aftenposten)

Les mer om Abid Raja her (Abid Rajas kandidatside)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**