Takk til Natur og ungdom

– Østfold Venstre er glad for at Natur og ungdom er med i kampen for å stoppe oljeutvinning i Lofoten og Vesterålen, sier fylkesleder Sindre W. Mork

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Havn i Lofoten

Foto: Willy Vendeville | Dreamstime.com

Leder i Natur og ungdom uttalte at Stoltenberg er en klimapingle, da hun åpnet landsmøtet her i Østfold, forrige uke. Vel talt! Store ord i utlandet om Norge som foregangsland i klimaspørsmål følges ikke opp hjemme i praksis. Og det er hva regjeringen gjør som teller,

Det er gledelig, men ikke overraskende, at Natur og ungdom er enig med Venstre og vil gi topp prioritet til kampen mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen. Venstre har lovet å ikke delta i en regjering som åpner for oljeboring i det viktige området.

Oljen vil ta slutt en gang, men gyteplassene for fisk vil alltid være der om vi tar vare på dem. Der er Venstre helt enig med Natur og ungdoms leder når hun påpeker at kampen om Lofoten og Vesterålen er kampen om hvilket Norge vi ønsker oss. Det er et veiskille. Det er der vi nå velger om vi skal vi ta vare på de fornybare ressursene våre.

Sindre Westerlund Mork
Leder i Østfold Venstre