Ny fotofestival i Risør støttes med 40 000 kroner

Med 4 mot 3 stemmer vedtok Risør formannskap å bevilge 40 000 kroner til Risør Internasjonale Fotofestival. Bevillingen dekkes av midler fra Plan og Utviklingsenheten, hvor det i budsjettet for 2009 var avsatt midler til nye kunstprosjekter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Fotofestival i Risør 12. - 16. august 2009

Fotofestival i Risør 12. – 16. august 2009
Foto: Jan Einar Henriksen

Risør Internasjonale Fotofestival blir arrangert for første gang 12.-16. august 2009. Med et sterkt fokus på visuell kunst og fotografi som kunstnerisk og dokumentarisk uttrykksform, er Fotofestivalen et viktig tilskudd til de festivalene som allerede finnes i kommunen. Festivalen vil være en viktig del av kommunens videre satsing på kunst og kultur.

Av saksfremlegget fremgår det at festivalen ønsker å være ledende innen formidling av både nasjonalt og internasjonalt fotografi. Festivalen ønsker å tilby publikum utstillinger av internasjonal klasse, samtidig som den tar tak i nye trender og kommende talenter. Risør Internasjonale Fotofestival vil være den første festivalen i sitt slag i tillegg til fotobiennalen Nordic Light i Kristiansund.
Risør internasjonale Fotofestival blir arrangert som en biennale og arrangeres det året det ikke arrangeres fotofestival i Kristiansund.
Til årets festival har kunstnerisk råd valgt å fokusere på norsk fotografi og den anglo-amerikanske innflytelsen. Som hovedutstillere jobbes det med å få på plass tre amerikanske fotografer som har betydd mye for utviklingen av norsk kunst- og reportasjefotografi. De tre er Dan Young, Jamie Parslow og Jim Bengtson.
Festivalen vi også vie plass til lokale fotografer fra Agder og Telemark gjennom en juryert utstilling.
I tillegg til utstillinger vil det arrangeres workshops og portefoliegjennomgang av ledende norske og utenlandske fotografer.
Festivalen vil arrangere flere foredrag/bildevisninger i Risørhuset.

Bli medlem i Risør Venstre og delta i den politiske prosessen du også!
Meld deg inn i Risør Venstre her

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**