Nord-Norges “autobahn” i trøbbel — Regjeringa står på sidelinja med hendene i lommene

Mens Hurtigrutens tall lyser røde, ler Samferdselsministeren og ser på framtida med optimisme. Venstre mener Hurtigruten som distriktspolitisk og samferdselspolitisk virkemiddel betyr mye for den nordnorske befolkningen, og at Regjeringa må ta flere virkemidler i bruk for å holde skipene i drift og anløpsstedene på plass i rutetabellen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**


Nord-Norge har aldri vært en prioritert landsdel hva angår kommunikasjon. Togbane fikk vi aldri lenger enn til Bodø, og befolkningstettheten tilsier ikke hyppige flyavganger. I det minste har vi Hurtigruten, som siden 1866 har vært i vår tjeneste. Samferdselspolitisk står den for transport langs kysten, næringspolitisk støtter den opp om turistlivet og gir arbeidsplasser, og distriktspolitisk er den med på å gjøre landsdelen mer attraktiv å bo i. Hurtigruten ASA (tidl TFDS og OFDS) mottar riktignok statlig støtte på 265 mill kr, men eierskapet er det børsen som avgjør. Blant de største eierne er Nordlandsbanken, Sparebanken NN og Sparebanken Narvik. Og Hurtigruten ASA sliter. Den langsiktige gjelden vokser, resultatet begynner med et minustegn. Skip tas ut av drift, anløpssteder skal bli færre. Dette er Nord-Norges togbane. I resten av landet står NSB for togskinnene. NSB AS eies av Samferdselsdepartementet.

I Harstad er Venstre bekymret for Hurtigruten, og også i andre kommuner har Venstre gått ut med sin bekymring. Samferdselsministeren derimot er nå entusiast og optimist på Hurtigrutens vegne; nye inntektsmuligheter og fylkesovergripende selskap for nordnorsk reiseliv skal snu trenden. Venstre mener dette er en for snever betraktning av Hurtigrutens verdi. Venstre mener Hurtigruten handler om mer enn turisme, og at Hurtigrutens verdi som distriktspolitisk og samferdselspolitisk virkemiddel er så stor at regjeringen må ta i bruk de virkemidler som er mulig for å sikre bedre vilkår for Hurtigruten. Dette betyr mer enn lommerusk for å spe på fjorårets underskudd, og drift minst på dagens nivå med dagens rutenett må være også et statlig mål.

– Dersom NSB hadde truet med å kutte anløpssteder på Østlandet, og tog ble tatt ut av drift, da tipper jeg tusenlappene hadde flagret, sier Maria Serafia Fjellstad, 3. kandidat for Troms Venstre kommende Stortingsvalg.

– Hurtigruten betyr mye for folk i landsdelen, og staten bør gå inn og sikre videre god drift på nivå med dagens situasjon, supplerer Kent-Åke Jenssen, leder i Harstad Venstre.

For mer informasjon:
Maria Serafia Fjellstad, 95745675, [email protected]

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**