Resultatene fra ILS-undersøkelsen er presentert i fredagens utgave av Aftenposten. Blant funnene er at matematikktimer på 8. trinn oppleves som monotone, og mangler variasjon når det gjelder oppgaver, organisering og intensitet i arbeidet. Samtidig påpekes det at en svært stor andel av lærerne mangler fordypning i faget de underviser i, og dette trekkes frem som en sentral forklaringsfaktor for det nedslående resultatet.
Ikke overrasket over resultatene
– Jeg er dessverre ikke overrasket. Det er åpenbart nødvendig å sette tydelige fag- og kompetansekrav til lærerne som underviser i de forskjellige fagene. Dette bør gjelde alle fag og alle trinn, understreker Dørum.
– Det er bra at kunnskapsminister Solhjell nylig har varslet at han vil vurdere å sette høyere fagkrav til lærerne. Dette har Venstre foreslått i lengre tid, men ikke fått støtte for hos regjeringspartiene, sier Dørum.
-Det er imidlertid viktig at lærerne gis mulighet til å oppfylle disse kravene gjennom en femårig lærerutdanning som gir rom for mer fordypning, samt at lærerne tilbys et mer omfattende system for videreutdanning. Videreutdanningen må gjelde for alle lærere i alle fag, ikke bare noen lærere i enkelte fag slik tilfellet er i dag. Her har kunnskapsministeren en jobb å gjøre, poengterer Dørum.
Krever satsing på lærerne
– Skal vi ha verdens beste skole må vi satse på lærerne. De må stilles større krav til, men samtidig gis mulighet til å oppfylle disse kompetansekravene, avslutter Dørum, som forutsetter at dette er et perspektiv som vil tillegges avgjørende vekt i den nye stortingsmeldingen om lærerutdanning som er ventet om et par uker.