Over 60 feiret 125 års jubileum

På Romsdalsmuseet i Molde samlet over 60 stk seg for å markere stiftelsen av lokallaget til Molde Venstre og Fylkeslaget. Vertskapet med Olbjørn Kvernberg mottok gratulasjoner fra medlemmer, stortingspolitikere, og politiske motstandere som alle i dag var gode Venstrevenner.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Gode historier

Stortingsrepresentantene Leif Helge Kongshaug og Odd Einar Dørum kastet glans med sine taler i Møre og Romsdal Venstre og Molde Venstre sitt 125 års jubileum. Frammøtte og inviterte Venstrevenner fikk i tillegg høre historier fra den tid partiet fikk lokallag i Molde av lokalhistoriker Ola Gjendem, hvordan samfunnslivet var den gangen og gode fortellinger om livet til Kristoffer Kristoffersen, som var en av drivkreftene bak dannelsen av lokallaget.

Jubilanter

Foto: Åse Marie Longva

Partiet med et liv etter døden
Historieprofessor Brynjulv Gjerdåker ved Høgskolen i Volda tok for seg den mer rikspolitiske historien og presenterte de store politiske linjene fra 1814 med Embetsmannsstaten, innføringen av parlamentarismen med storhetstiden til Venstre, og hele veien til etterkrigsårene hvor Arbeiderpartiet befestet sin posisjon som maktutøver, og mener, tross alt, at det meste er mulig for Venstre i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**