Nyttårstaler fra Sponheim og Raja

Venstres leder Lars Sponheim og Akershus Venstres annenkandidat til høstens valg, Abid Raja, har skrevet nyttårstaler til Dagbladets lesere. Mens Sponheim ønsker alle et godt, grønt år, fremhever Raja at vi aldri må la ondskapen seire i det kommende året.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Miljø og sosialt ansvar i hele verden preger nyttårsbudskapene fra Sponheim og Raja.

Foto: Luth

Sponheims tale
– 2009 må bli året der både Norge og verden tar store skritt mot en grønnere økonomisk vekst, skriver Lars Sponheim i sin nyttårstale. – Tross finanskrise og ny uro i Midt-østen: Årets viktigste begivenhet blir København-møtet om en ny klimaavtale. Lykkes vi ikke med det, vil verden være ille ute.

Les hele talen her.

Rajas tale
Selv i verdens beste land fungerer ikke alt. Skoler forfaller, eldre og pleietrengende får ikke god nok omsorg og helsetilbudet er dårligere enn ressursinnsatsen, skriver Abid Raja. – Men sammenligner vi oss med verden dør to millioner av tuberkulose årlig, og årlig tar malaria livet av en million barn under fem år. Med slike tall sier det seg selv at vi har et stort medmenneskelig ansvar.

Les hele talen her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**