Venstre vil ha ambassadeasyl

Mange flyktninger er avhengige av menneskesmuglere for å komme seg til Norge for å søke asyl. – Venstre ønsker å innføre en ordning med ambassadeasyl som gir mennesker på flukt muligheten til å søke asyl via en norsk ambassade eller et konsulat, sier Trine Skei Grande.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Det er Aftenposten som tidligere denne uken skrev om at flere organisasjoner og asyleksperter nå foreslår ambassadeasyl.

Kan prøves ut
– Ordningen kan prøves ut på noen ambassader. Norge krever at folk må frakte seg hit hvis de skal søke asyl, da blir det litt hult å angripe menneskesmuglere når det samtidig ikke åpnes for å søke asyl ved ambassadene, sier Venstres nestleder Trine Skei Grande.

Landsmøtevedtak
Under Venstres landsmøte i 2008 slo partiet fast behovet for solidaritet med forfulgte mennesker gjennom flyktningpolitikken. I en politisk uttalelse tok partiet bl.a. til orde for å: “Innføre en ordning med ambassadeasyl som gir mennesker på flukt muligheten til å søke asyl via en norsk ambassade eller et konsulat.”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**