Venstre vil ha FN-byen Arendal med på verdens største klima-aksjon

Venstregruppa i Arendal bystyre foreslo for bystyret at FN- og miljøbyen Arendal markerer seg i den verdensomfattende klima-aksjonen Earth Hour lørdag 28. mars kl 2030. Ordfører Torill Larsen presenterte interpellasjonen og svarte positivt på initiativet, og sa at prosjektet bør inneholde både informasjonsarbeid, forslag til gjennomføring og ei ordning med å evaluere aksjonen gjennom Agder Energi. Dega Abdi Aman sa seg godt fornøyd med svaret. Arne Austenå fra FrP var mest opptatt av om en møtende varamedlem kunne være med på å fremme en interpellasjon, mens Jan Kløvstad i en svarreplikk orienjterte om reglementet for hva som er ei bystyregruppe og hadde lyst til at Arendal er med på å gjøre en forskjell, – og vise veg i miljøspørsmål.

Les interpellasjon fra bystyregruppa:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Dega Abdi Aman og Jan Kløvstad 2

Foto: Venstre

Arendal Venstres bystyregruppe
Jan Kløvstad, Anne Solsvik og Dega Abdi Aman

18. desember 2008

Arendal bystyre
ved ordfører Torill Rolstad Larsen

Interpellasjon

Vi viser til Anne Solsviks budsjettinnlegg 11. desember, og ber med dette om at bystyret tar initiativ til at alle innbyggere i Arendal slukker lyset en time fra kl 2030 lørdag 28. mars 2009. FN- og miljøbyen Arendal bør være med på denne symbolske handlinga og vise engasjementet vårt for klimaet.

Initiativet kom fra Sydney i 2007, der 2,2 millioner mennesker slukka lyset. I fjor var 50 millioner mennesker i 35 land med, og mange fikk inspirasjon til å gjøre mer enn bare å slukke lyset en time.

Venstre mener vi skal inspirere til alle små og store handlinger som kan styrke arbneidet for miljøet og mot klimaendringene, og vil foreslå at Earth Hour blir grundig markert i FN- og miljøbyen Arendal.

Anne Solsvik, Dega Abdi Aman, Jan Kløvstad

Mer om Earth Hour:

Den siste lørdagen i mars 2009 blir en merkedag i arbeidet mot klimaendringer. Byer, bedrifter, organisasjoner og enkeltmennesker over hele verden skal slukke lyset i én time — Earth Hour — for å vise sitt engasjement for klimaet. Målet er en milliard deltakere verden over. Bli med du også — hver lysbryter teller!

En symbolsk handling for klimaet

Klimaendringene er en trussel mot mennesker og miljø over hele kloden. Earth Hour handler om å gi en global utfordring et globalt svar. Ved å slå av lyset i kun en time, blir du med på tidenes største og mest spektakulære klimakampanje – en kampanje som skal inspirere regjeringer, byer, bedrifter og enkeltpersoner til innsats mot den globale oppvarmingen. Når verdens politikere møtes i København i desember 2009, er det for å inngå en global klimaavtale. Under Earth Hour skal vi vise at politikerne har folket i ryggen, og at vi vil ha en ansvarlig klimapolitikk!

Earth Hour gjennomføres av WWF — med et mylder av samarbeidspartnere verden over. I år er WWF-Norge med for første gang i samarbeid med flere norske byer, kommuner, organisasjoner og bedrifter.

Slik blir du med på kampanjen

Alle kan delta under Earth Hour. Det enkleste er å slukke lyset 28. mars 2009, klokken 20.30. For øvrig kan du
– registere deg på earthhour.no
– gå inn på Earth Hour Norges side på FaceBook
– få med deg flere! Spre nyheten til folk du kjenner
– …på skolen eller arbeidsplassen
– …eller i en organisasjon du er medlem av
– finn på noe ekstra: Bare fantasien begrenser hvilke arrangementer man kan gjennomføre i forbindelse med Earth Hour. Unplugged-konsert? Lysvandring? Mørkegjemsel? Uglesafari?

Les mer om klima på WWFs klimaskole og lær hva du kan gjøre for å begrense klimagassutslipp på klimaloftet.no

Det startet i Sydney i 2007

Det startet med et spørsmål: Hvordan kan vi inspirere folk til å gjøre noe aktivt i forhold til klimaendringene? Svaret: Vi kan spørre Sydneys innbyggere om å skru av lyset i en time.

Earth Hour startet som et samarbeid mellom WWF-Australia, Fairfax Media og Leo Burnett reklamebyrå.

31. mars 2007 skrudde 2.2 millioner mennesker og 2100 bedrifter av lyset – Earth Hour var født. Denne 60 minutters kollektive innsatsen reduserte byens energiforbruk med 10.2 prosent. Det er like mye energi spart som hvis du skulle fjerne 48 000 biler fra norske veier i et helt år.

Innsatsen fra Sydneys mange innbyggere inspirerte flere andre byer til deltakelse i 2008. Da deltok 50 millioner mennesker i 35 land. Nå vokser Earth Hour igjen: Det som startet som et påfunn i Sydney er blitt en verdensomspennende bevegelse, som i 2009 blir verdens største klimakampanje.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**