Stopp billighetshysteriet i kollektivanbudsrunden

– Dagens anbudsregime der man kun fokuserer på hvem som kan utføre dagens ruteproduksjon billigst mulig, er veldig ødeleggende. Det mener leder i Bergen Venstre, Alf Helge Greaker. Partiet har vedtatt en uttalelse som ber Fylkeskommunen om se på andre avgjørende faktorer som for eksempel miljø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Alf Helge Greaker

Må tenke miljø
Fylkespolitikerne blir bedt om å velge de selskapene som blant annet tilbyr seg å: satse mest på miljøvennlig teknologi, øke andelen kollektivreisende og ivareta dagens lønns- og velferdsordninger for de ansatte. – Dette åpner lovverket for, og det er trist å se flertallet av fylkespolitikernes inkompetanse og mangel på ambisjoner på dette området, fortsetter Greaker.

– Det koster selvsagt kollektivselskapene mer å investere i ny motorteknologi og nytt vognmateriell, fortsetter han. – Ved å være villige til å betale for mer-kostnadene dette vil innebære på kort sikt, vil dette på litt lengre sikt være en investering i miljø og et utvidet kollektivtilbud.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**