Trikken er berget

Tidlig i uka signaliserte fylkesordfører Tore Sandvik (AP) at fylket vil spleise på trikkedrifta med kommunen. – For Trondheim er det svært positivt at fylket tar ansvar, og sikrer det mest miljøvennlige transporttilbudet vi har i byen, sier stortingskandidat Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Guri Melby

Det er fylkeskommunen som har ansvar for all kollektivtrafikk i fylket, men tidligere har de ment at Trondheim kommune måtte ta ansvar for trikkedrifta selv. – Venstre skulle gjerne sett at Trondheim kommune fikk større innflytelse på å utforme kollektivtilbudet i byen, men så lenge fylkeskommunen har ansvaret, blir det feil å overlate regninga til oss, sier Melby, som også er bystyrepolitiker i Trondheim.

Pengene tas fra belønningsmidlene, som fylkeskommunen får av staten til å drifte kollektivtrafikk.
– Nå som videre drift av trikken er sikret, er det viktig at vi ser framover og ser på hvordan vi kan videreutvikle kollektivtilbudet både i byen og i resten av fylket, sier Melby. – Vi håper derfor at miljøpakken som flertallet i Trondheim bystyre vedtok i vår får aksept på stortinget, slik at vi får finansiert et bedre kollektivtilbud, avslutter hun.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**