Han utfordrer nå Høyre, KrF og FrP til å presentere en fornuftig strategi for hvordan man skal få en større andel av midlene på.
Hove peker på at man har sett en positiv trend i antall kollektivreiser i Bergensområdet og fylket, samtidig som biltrafikken har gått sakte nedover. Som BT skrev i oktober, har veksten i busspassasjerer vært på rundt 1-2 prosent årlig siden 2004. Dette er en positiv trend, men vi må sørge for å legge til rette for stadig vekst, forteller han. Midlene som blir gitt gjennom belønningsordningen, skal gå til målrettede tiltak. Blant disse er framkommelighet og pris sentrale, og det er her vi savner en plan fra flertallspartiene, forteller Hove videre. Vi må vise med budsjettet at vi mener alvor når vi sier vi skal satse på kollektivtransporten i fylket.
Takstfrys viktig for passasjertallet
Tide viser til at enhetstaksten som ble innført i fjor har vært en sterk faktor for det økte passasjertallet. At ikke flertallspartiene budsjetterer med økte midler fra belønningsordningen er rett og slett overraskende, mener Hove. Å øke taksten, slik det nå er foreslått, vil være et skritt i feil retning. Vi har en unik mulighet til virkelig å satse på kollektivtrafikken, men dette har tydeligvis gått posisjonen hus forbi.
Se Venstres budsjettalternativ her.