– Må undersøke aksjehandler

– Olje- og energidepartementet må undersøke aksjehandlene til sin avgåtte departementsråd, krever Venstres leder Lars Sponheim. – Det er oppsiktsvekkende og skadelig at det er mulig for en embedsmann å komme i en posisjon der det kan stilles så store spørsmålstegn ved habiliteten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Lars Sponheim mener at embedsverket skal og må være ekstremt ryddige.

Foto: Rune Kongsro

– Vi har ubegrenset tillit til embedsverket og betrakter dem for å være mange hundre prosent habile. De skal være ekstremt ryddige, nesten til det kjedelige, i all sin virksomhet. Sånn må det og skal det være. Vi har i Norge et system der politikere kommer og går, mens embedsverket består, sier Sponheim til Dagens Næringsliv.

Må kartlegge informasjonen
– En ting er at dette kan det ryddes opp i, men det hefter etter det som har skjedd betydelig usikkerhet til embedsverket i OED, og stor usikkerhet rundt hva galt som kan ha skjedd. Det er viktig å finne ut av hva departementsråden har hatt av informasjon, og hva det har betydd kommersielt, både for selskapet hun har hatt med sin ektemann og for investeringsselskapet til ektemannen, mener Sponheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**