Venstres budsjett

Selv om Telemark Venstre ikke har representant på Stortinget, jobber vi for viktige saker for Telemark likevel. Vi har jevnlig kontakt med andre Venstre representanter på Stortinget for å bidra til at de løfter frem viktige saker for oss i Telemark. Tre gode eksempler på at Venstre tar hensyn til viktige Telemarksaker, kan vi finne igjen i Venstres alternative budsjett.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tonje Løwer Gurholt

Venstre bevilger 45. millioner til planlegging og grunnerverv av Eidangerparsellen. Det er det samme beløpet som jernbaneverket etterlyser, men som de ikke har fått av regjeringen.

Venstre er bekymret for videre drift av Bratsbergbanen fordi regjeringen stopper bevilgningen fra 2. halvår 2009. Vi mener det er viktig å opprettholde en jernbanestrekning hvor det ikke er noe annet kollektivtilbud enn jernbanen. Vi ser at fylkeskommunen ikke har nødvendige ressurser til å sørge for videre drift alene, derfor mener vi at staten må bidra inn mot fylkeskommunen slik at driften av Bratsbergbanen kan opprettholdes.

Dessuten ønsker vi at kollektivtrafikk skal bli billigere for ungdom i hele landet. Venstre foreslår derfor i sitt alternative statsbudsjett å innføre ungdomskort med 50 pst. rabatt i kollektivtrafikken over hele landet.

Tonje Løwer Gurholt
Stortingskandidat Telemark Venstre