Thorbjørnsens hovedinnlegg i budsjettdebatten

Viktige økonomiske prioriteringer. Skole. miljø og viktige grep overfor de vanskeligstilte. Bakteppet er en usikker økonomisk situasjon. Dette var blant temaene Venstres gruppeleder Per A. Thorbjørnsen tok opp i sitt hovedinnlegg under budsjettdebatten i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Per A. Thorbjørnsen

Foto: Vidar Grundetjern

Ordfører.

Stavanger kommune har gjennom de siste 20 årene opplevd store budsjettomveltninger. På slutten av åttitallet var det omfattende kutt i budsjettene, på midten av nittitallet var det smertefulle nedskjæringer og i noen år på begynnelsen av dette århundre opplevde vi på nytt behov for å slanke kommunebudsjettet. Alle var basert på vanskelige lokalpolitiske prioriteringer. Alle var basert på perioder med lavkonjunktur, – med andre ord vanskelige økonomiske tider både nasjonalt og internasjonalt. Nå står vi overfor en global resisjon — altså redusert vekst. Det har i så måte skjedd mye siden rådmannen la fram budsjettet i oktober og frem til i dag. Men verken rådmannen eller de samarbeidende partier har i sitt budsjett justert på bakgrunn av dagens økonomisk realiteter. Vi legger til grunn fortsatt økt skatteinngang.
Det er et tankekors — et paradoks, men når det ikke blir gjort nå skyldes en rekke forhold, blant annet

– statsbudsjettet ble vedtatt — med grunnlag i en vekst i skatteinntektene
– det er lovet en nasjonal krisepakke for byggenæringen
– rentene er på vei ned til kanskje de laveste satser vi har sett i moderne tid
– oljenæringen har ikke redusert investeringene i 2009 nevneverdig
– Stavanger kommune investerer for 1104 millioner kroner neste år, i tillegg til byggingen av Sørmarka Flerbrukshall og Konserthushuset.

Men viktigst av alt:
Den sittende regjeringen har lovet store overføringer til kommune. Pengene har rast inn i statskassen i et tempo ingen andre finansministere har opplevd. Det har ikke kostet regjeringen mye krefter å bruke mer penger på kommuner, transportssektor og sykehus eller hva de nå skryter av pengene har gått til de siste årene. "Vi har brukt mer penger enn noen regjering før oss", ynder de å hevde. Men statskassen har aldri noensinne vært så stappfull. Den har nesten flommet over..

Da den økonomiske situasjonen i 2002 krevde det, reduserte Bondevik II regjeringen utgiftene til kommunesektoren. Så ble overføringene til kommunene økt igjen av samme regjering.. Et godt grunnlag var skapt for økt vekst, økte skatteinntekter og reduserte arbeidsledighet. De rødgrønne har gjennom mange år hevdet at Bondevik II sultefôret kommunene ut fra en ideologisk begrunnelse og ut fra et bevisst politisk ønske. Det er feil!

Nå er det Stoltenberg II som opplever vanskelige økonomiske tider. Det skal bli spennende å følge med hvordan regjeringen møter en eventuell skattesvikt i kommune- Norge. Det er anslått at Stavanger kan miste 63 millioner skattekroner neste år, minst! Det er nå — for første gang siden valget, at regjeringens kommuneøkonomi blir satt på prøve. Skatteinntektene kan svikte radikalt — jeg håper inderlig ikke at dette har vært en regjering for solskinnsdager

Men jeg velger å være optimistisk — de rødgrønne vant valg på at tjenestetilbudet i kommune Norge skal opprettholdes. Jeg antar de nå lover å holde det de lovet!

Jeg og mange levekårspolitikere i denne sal har besøkt alle kommunale og private sykehjem det siste året og en rekke andre virksomheter. Vi ser et levekårstilbud, som bystyret i et helhetlig bilde, har all grunn til å være stolt av. Bevares: Vi ser forbedringspotensiale og behov for nye ressurser. Derfor var det viktig å ikke redusere budsjettet med 5,5 mill på dette området. Eller for den saks skyld de ni millionene på oppvekstområdet. Vi skal nok klare å sikre Jobb1 også.

Men først og fremst ser vi at det bortimot er umulig å redusere stillinger totalt sett. Vi har møtt ledere, ansatte og tillitsvalgte som har vært stolt av virksomheten sin, men som i tydelige ordelag har vist til slitasje på de ansatte, stor arbeidsmengde, rekrutteringsproblemer og det ikke til å skjule at også ABI-ordningen og kjøkkenstrukturen har vært tatt opp. Poenget er: et omfattende kutt i bevilgningene til levekårområdet vil fort få store konsekvenser. Det er min jobb å advare mot det.

Mens vi nå vedtar milliarder til bruk innen levekårsområdet: Jeg klarer ikke dy meg Frivillighetsarbeidet og folkehelsetilbudet er de to mest undervurderte ord i norsk helse- og sosialpolititkk. Men det skal jeg love å komme til i andre sammenhenger.

Kulturhovedstadåret er over. Venstre vil være med å bruke året som et springbrett til en omfattende kulturutbygging. Glasgow har drevet på i 18 år og langt på vei lykkes. Vi skal bruke kreftene på å se framover, vi skal ikke lure oss inn i en destruktiv politisk debatt om hva året har betydd. Vi blir aldri europeisk kulturhovedstad igjen — men vi skal vise at vi er blant de fremste europeiske kulturbyer. Takk til Mary Miller og hennes stab som har muliggjort dette. Og takk til Utsira kommune som har vist at Stavanger2008 i all tydelighet har vært en suksess i hele fylket. Det er rommet mellom Miller og Utsira hovedstadåret er bygget

Til slutt: Når vi behandler første budsjettkontroll i mai/ juni 2009 håper jeg vi inderlig har kontroll — men usikre tider kan ikke møtes med noe annet en optimisme. Denne byen og denne regionen har vist at vi har krefter og vilje til å takle de flest utfordringer.

-Endringer kan forekomme i forhold til den fremførte versjonen-

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**