Nybø om kompetanseløft og rekruttering i budsjettdebatten

-Venstre har en visjon for Stavangerskolen som går lenger enn det gjennomsnittet regjeringen kommer med, sa Venstres Iselin Nybø under budsjettdebatten i bystyret i dag. Nybø er nestleder i kommunalstyret for oppvekst. Hun viste særlig til behovet for kompetanseløft for lærerne og behov for rekruttering.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Iselin Nybø

Foto: Vidar Grundetjern

Ordfører

Jeg og Venstre har en visjon for Stavangerskolen som går lenger enn det gjennomsnittet regjeringen kommer med. Skolen styres først og fremst lokalt og derfor må mye av initiativet og utviklingen komme herfra. Men for at det skal bli optimalt må lokale og sentrale myndigheter dra lasset sammen.

Venstre har i sitt alternative statsbudsjett lagt inn 300 mill ekstra til et lærerløft og 200 mill til rekruttering av lærere.

Det er mange ansatte i Stavanger og andre kommuner som gjør en kjempegod jobb. Og det er sikkert mange som både hadde hatt behov for og nytte av en kompetanseheving tilsvarende det Venstres lærerløft legger opp til. Når Venstre likevel peker på lærere skyldes dette den rollen lærere har som videreformidler av kunnskap til de fremtidige generasjoner.

Jeg er overbevist om at Stavangerskolen fortsatt kommer til å være en god skole, også i året som kommer. Og jeg tror det fortsatt vil være rom for utvikling innenfor dette budsjettet.

Når det gjelder barnehager har det blitt jobbet på spreng det siste året for å få full barnehagedekning. 2009 kommer til å bli minst like spennende barnehagepolitisk. For når målet om full barnehagedekning nås vil andre ufordringer komme i fokus. Også her er det behov for ekstraordinær rekruttering. Flotte barnehagebygg har liten verdi viss vi ikke fyller dem med fagfolk i tillegg til barn. Senest i dag på nyhetene hørte jeg at det var lagt frem en rapport som understreker viktigheten av gode barnehager for ar barnet skal klare seg godt i skolen. Vi må ikke glemme kvalitetsdebatten midt oppi kvantitetsfokuset vi har hatt de siste årene. Barnehagesatsingen er på ingen måte over. Barnehagesatsingen begynner nå.

Iselin Nybø

Foto: Vidar Grundetjern