Risør Venstre er bekymret for befolkningsutviklingen i Risør

Befolkningsanalysene for årets 3 første kvartal viser en generell befolkningsvekst på 1.05% på landsplan og 1 % for Aust Agder. Risør står bokført med – 2 innbyggere og er dermed nede i 6886 innbyggere ved utgangen av 3. kvartal 2008. Tilsvarende tall for Tvedestand viser + 76 eller en vekst på 1,3 % og dermed står de med 5.950 innbyggere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Risør kommune trenger flere innbyggere

Foto: Jan Einar Henriksen

Sett under ett er nedgangen i innbyggertallet – 30 for kommunene Gjerstad, Risør og Vegårshei og det viser at denne regionen taper i forhold til kommunene rund oss.

I Risør kommunes næringsplan vedtatt av Risør bystyre 26.9.2002 var ett av de to overordnede målene “Befolkningen i Risør må i løpet av 5 år øke fra ca. 7.050 til 7.400 personer”.

Dagens tall er 6.886 og Risør Venstre mener derfor formannskapet snarest mulig må starte diskusjon omkring ulike tiltak for å øke befolkningen, alternativet er å senke ambisjonsnivået med de følger det vil få.

Risør Venstre gikk til valg under hovedparolen “Styrke bosetting og nærngsutvikling” og vil nå ta opp saken i fomannskapet for å se om det er noe med selve driften av kommunen som hindrer vekst og utvikling. Vi må også snarest mulig ta en gjennomgang av kommunens ulike planer for å se om de er relevante i dagens situasjon og om vi bruker de midler vi har på en best mulig måte.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**