Vil løfte barn ut av fattigdom

– Det er en åpenbar sammenheng mellom familier med veldig lav inntekt og problemer med rus, psykiske lidelser og andre problemer. Derfor er det så viktig å nå disse familiene. Dette er kampen mot fattigdom. Nå har vi vært igjennom 3 år med Regjeringen og kan konstatere at fattigdomsproblemet fremdeles ikke er løst, sier Venstres André N. Skjelstad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Venstre foreslår i sitt alternative statsbudsjett samlet over 1 mrd kroner i målrettet fattigdomsbekjempelse, spesielt rettet mot barn og unge fordelt på ulike bevilgninger.
– Mesteparten av barna med store problemer er fattige, derfor legger Venstre sine budsjettprioriteringer i det vi tror er fornuftig politikk for å forebygge dårlige levekår hos barn og unge, sa Venstres André N. Skjelstad under dagens arbeids- og sosialpolitiske finansdebatt.

Tigger

Foto: Microsoft

Styrke det forebyggende arbeidet
– Vi har alle et ansvar for mennesker rundt oss. Det offentlig kan aldri kompensere fullt ut for virkningene av omsorgssvikt, misbruk eller andre problemer, men må i større grad ta ansvar og sette inn tiltak der hvor foreldre eller andre pårørende ikke makter omsorgsoppgaver, forklarer Skjelstad.- I dag preges det forebyggende arbeidet for barn og unge av sektorisering, manglende helhetlig tenkning og svak ledelse, og lav politisk status. I de fleste norske kommuner er det ulike instanser som skal ta seg av det forebyggende arbeidet, uten noe koordinerende eller overordnet styring. – Venstre vil derfor styrke forebyggingsarbeid og samhandling på en rekke områder for å forhindre fattigdom og gi alle så like levekår som mulig, sier Skjelstad.

Arbeidsløshet
– Alle rapporter tyder nå på at ledigheten går langt fortere oppover enn tidligere antatt og også raskere enn det Regjeringen har lagt til grunn i forbindelse med statsbudsjettet for 2009. Tidligere erfaringer har vist at det er de med kortest tilknytning til arbeidsmarkedet som først får problemer både med å komme ut i arbeid, og beholde arbeid, fortsetter Skjelstad.- Yrkeshemmede er blant de med størst problemer med å komme inn i arbeidslivet. Derfor er det så viktig at de blir prioritert i budsjettene. Det har Venstre gjort, ved å øke antall tiltaksplasser for yrkeshemmede.

Forskning, innovasjon

Foto: Luth

Fremtidens velferdssamfunn
Fremtidens velferdssamfunn avhenger av et nyskapende næringsliv. I dag mer enn noen gang. Framtidens arbeidsplasser er enda ikke skapt, og Venstre vil ha en politikk som støtter nyskapere og gründere. Forskning, utdanning og skattesystem er viktige forutsetninger for framtidens arbeidsplasser og velferd. – Vi kan ikke som noen later til å tro, bare leve av det offentlige her i landet, sier Skjelstad. Fordi vi er avhengig av at flere skal sikre morgendagens velferd, vil Venstre i sitt alternative budsjett styrke selvstendig næringsdrivendes sosiale rettigheter ved å øke potten for sykepenger for selvstendig næringsdrivende med 13,4 mill. i forhold til Regjeringens forslag. Omsorgs- og pleiepenger ved barns sykdom m.m. foreslås økt med 10 mil.
Dekningsgraden for selvstendig næringsdrivende på sykepenger og omsorgs- og pleiepenger er i dag 65 %, den foreslåtte økningen som Venstre foreslår i sitt alternative budsjett vil innebære 100 % dekning.

Kommunale boliger

Foto: Tore Rykkel

Ny sosial boligpolitikk
En ny sosial boligpolitikk er et annet viktig virkemiddel for å treffe de med dårligst levekår. Venstre har derfor foreslått en ny boligpolitikk og i budsjettet til arbeid og sosial styrker vi overføringene til frivillige organisasjoner som har mulighet til å drive lavterskeltilbud, og som vet hvilken hjelp man må gi. Venstre ønsker å bidra til å få bostedsløse vekk fra gaten og gi denne gruppen et verdig tilbud. Dette er en gruppe mennesker som i liten grad forholder seg til det offentlige hjelpeapparatet, og det er derfor viktig at hjelp kommer på en så ubyråkratisk måte som mulig.
– Skjeve boliger er et dansk konsept som har blitt et svært vellykket lavterskel botiltak. Venstre har derfor foreslått å øke bevilgningen med 25 millioner til frivillige organisasjoner for å styrke tiltakene for bostedløse og de med dårlig boevne, sier Skjelstad.

Andre bevilgninger
*Videre ønsker Venstre en satsing på støttekontakter for å hjelpe barn og unge fra lavinntektsfamilier, med 30 millioner kroner.
*Tiltakene for støttekontakt og lavterskel boligtiltak får samlet økt bevilgningen med 55 millioner kroner.
*Frivillige organisasjoner som sørger for ferie — og fritidsaktiviteter, får vi i Venstres alternative statsbudsjett økt bevilgningen med 25 millioner.
*Omsorgslønn for familier med funksjonshemmede barn, får 70 mill kroner ekstra .

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**