Venstre reddet rettshjelpen

Venstre har heldigvis sørget for at Kontoret for fri rettshjelp består og at lavterskeltilbudene på rettshjelpområdet, som Juss-Buss, fortsatt får støtte. Juss-Buss uttrykte tidligere sin bekymring for rettshjelpkuttene i Akers Avis, og dette var en bekymring både Grorud Venstre og Venstres bystyregruppe delte, skriver Linn Beate Kaald Thoresen i Akers Avis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Linn Beate Kaald Thoresen

Foto: Jon Julius Sandal

Byrådets opprinnelige forslag om å kutte i rettshjelpstilbudet i Oslo hang ikke på greip!
Rettshjelpstilbudene er viktige for både ressurssvake og vanlige mennesker som trenger juridisk veiledning og hjelp. I et komplisert samfunn, med lover og regler som for de aller fleste er vanskelige, er rettshjelp for alle, og ikke bare for de få, en helt grunnleggende del av et demokrati.

Det er nemlig ikke alle som har råd til å betale for advokathjelp, selv om de trenger det for å ivareta sine rettigheter. Ikke alle rettsområder dekkes av statens ordning for fri rettshjelp. Den statlige ordningen krever dessuten at klienten selv finner frem til en advokat som er villig til å påta seg saken for den timesatsen staten betaler. Derfor vil vi i Venstre at kommunen skal finansiere et lavterskeltilbud, i tillegg til statens tilbud.

Venstre fikk trolig gjennomslag for å beholde Kontoret for fri rettshjelp og støtten til de juridiske lavterskeltilbudene nettopp fordi kuttforslagene var så svakt fundert. Bystyregruppene til Høyre og Frp innså antagelig at deres eget byråd var på gyngende grunn i denne saken. Vi er glade for at bystyret ikke kommer til å svekke rettshjelpstilbudet til befolkningen i Oslo!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**