Venstre prioriterer kunnskaps-Norge

– Venstre synliggjør i sitt alternative statsbudsjett at det er forsking og utdanning som er vår førsteprioritet, sier Sindre W. Mork, fylkesleder i Østfold Venstre. Han er skuffet over at regjeringen, med SV i spissen, nok en gang svikter.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Sindre Mork

Foto: Vidar Grundetjern

Regjeringen, med SV i spissen, svikter nok en gang universiteter og høyskoler. Hvileskjæret sementeres og blir permanent. Universitetene og høyskolene får igjen kraftige budsjettkutt, noe forskingsministeren innrømmer.

Regjeringen har fremmet hele fem tilleggsproposisjoner til budsjettet uten at UH-sektoren har fått mer. Kuttene er ikke forsøkt rettet opp.

Flere av tilleggsproposisjonene har omfattende økonomiske konsekvenser. Det er altså ikke mangel på penger som er problemet. Det er mangel på vilje og evne.

Barn synger

Foto: B.Aartun

I Venstres alternative statsbudsjett har vi sagt at noe av det viktigste vi gjør er å sørge for at samfunnet bygger kunnskap, og at samfunnet styrker forskingsinnsatsen. Vi har sagt at dette er grunnlaget for verdiskaping for å gi rom for velferd, for å bygge demokrati og for å styrke menneskelig allmenndannelse.

Venstre velger innenfor de samme rammene som regjeringspartiene har, å omprioritere 2,1 milliarder kr til fordel for kunnskap og forsking, hvorav nesten 1,6 milliarder kr går til forskingen. Resten går til å rekruttere lærere samt bygge systematisk kompetanse for de lærerne som skal stå løpet ut i skolen

Prioriteringen på forskingen er helt nødvendig for å vise at man vil noe, å prioritere i politikk betyr at man setter noe først. Venstres budsjett har markert dette tydelig.

Sindre Westerlund Mork
Leder i Østfold Venstre