I Venstres alternative statsbudsjett foreslår Venstre å øke satsingen på miljøvennlig transport med et løft på over 660 mill. kroner mer til jernbanen, innføring av 50 prosent ungdomsrabatt i kollektivtrafikken over hele landet og økt satsing på miljøteknologi i bilparken.
– Det kreves flere konkrete tiltak og økt satsing på kollektivtrafikken for å nå de klimamålene det er bred enighet om. Jernbanen må rustes opp til å bli mer attraktiv og det må bli slutt på alle forsinkelsene og innstillingene i togtrafikken, uttaler Tenden.
Togkaoset krever nytenkning
Venstre foreslår derfor 100 mill. kroner mer til tiltak for å løse problemene med jernbanen i Osloområdet.
– Det er behov for å satse mer på drift og vedlikehold. Det må jobbes fortere med å løse de store problemene på jernbanen i Osloområdet. Samtidig må vi erkjenne at det er behov for nytenkning innen driften av jernbanen, påpeker Tenden.
– Venstre foreslår derfor et nytt grep gjennom å legge drift og vedlikehold av jernbanestrekninger ut på kontrakter med absolutte krav til oppetid og sikkerhet. Det vil gi jernbaneverket et kraftfullt verktøy for å sikre høy punktlighet og ivareta sikkerheten på jernbanenettet, legger Tenden til.
Økt satsing på trafikksikkerhet
I Venstres alternative budsjett prioriterer Venstre 285 mill. kroner mer til trafikksikkerhet og rassikring.
– Dødsfallene i trafikken har økt den siste tiden. Det er bekymringsfullt, fordi stadig flere uskyldige rammes hardt av andres uansvarlige opptreden eller uoppmerksomhet i trafikken, sier Borghild Tenden.
– Derfor foreslår Venstre flere tiltak for å skille motgående kjøreretninger og sikre myke trafikanter gjennom økt satsing på midtrekkverk og gang- og sykkelveger med 150 mill. kroner mer enn regjeringen, legger hun til.
– Venstre foreslår også 100 mill kroner til rassikring på utsatte strekninger. Det går flere ras på stadig nye steder. Det krever en opptrapping av innsatsen, avslutter Tenden.