Etter hard innsats og forhandlinger, klarte Stegane å få med seg sine samarbeidspartnere i Ap, Sp og SV til å sende søknaden videre til statsråd Liv Signe Navarsete. Avgjørelse i saken ligger nå hos statsråden dersom fylkestinget i møte 16.-17. desember også sier ja til Sigdal.
Foto: Knut Arne Jenssen
– Men avgjørelsen satt langt inne. Både Høyre og Frp stemte mot forslaget, så jeg vant fram med knappest mulig margin, sier Stegane.
Riksveger er et statlig ansvar. Men fylkeskommunen har mye å si når det gjelder fordeling av pengene. Sigdalsvegen har aldri nådd opp i prioriteringene i ordinære vegplaner som vedtas av fylkeskommunen og staten. I tillegg er det regler for hvor mye som kan forskutteres, og det er en grense for prosjektets størrelse.
Det er et tett samarbeid med Sigdalkjøkken som gjør det mulig for Sigdal kommune å ta opp lån på 40 millioner kroner, i tillegg til lånet på 25 millioner kroner som ble tatt opp for å utbedre strekningen Prestfoss – Horga i 2006. Sigdalkjøkken får kompensasjon for at bedrifta fikk høgere arbeidsgiveravgift i 2004. Bondevik II -regjeringa gav grønt lys for at pengene kunne brukes til Sigdalsvegen. Kommuen tar så opp lån der rentene betjenes av kompensasjonspengene. Men Sigdal er avhengig av positiv holdning i fylkeskommunen og hos statsråden for å være sikker på å få pengene igjen. Det første lånet (25 millioner kroner) tilbakebetales i 2013.
– Sigdal kommune tok dette problemet opp med staten høsten 2006. Venstre stilte spørsmål i Stortinget og statsråden sa at hun ville se positivt på en søknad dersom fylkeskommunen var positiv. Vedtaktet i fylkesutvalget onsdag var derfor en viktig seier for Sigdal, seier fylkesvararordfører Runolv Stegane (V)
Statens Vegvesen har allerede prosjektert opprustning av Sigdalsvegen mellom Hole og Foss bru. Dette er den aller verste sterkningen på Sigdalsvegen. Sigdal kommune er godt i gang med reguleringsplanarbeid. Dersom Navarsete sier ja, kan det bli anleggsarbeid allerede i 2009.