Over 1 mrd. mer til samferdsel

I dag avgis innstilling fra Stortingets transportkomité om bevilgninger statsbudsjettet for 2009. Venstre foreslår over 1 mrd. mer til samferdsel. 100 mill. kroner skal gå til tiltak for å løse problemene med jernbanen i Osloområdet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


 Venstres Borghild Tenden vil øke satsingen på jernbanen, og intensivere satsingen med å få slutt på alle forsinkelsene og innstillingene i trafikken i Østlandsområdet.

Venstres Borghild Tenden vil øke satsingen på jernbanen, og intensivere satsingen med å få slutt på alle forsinkelsene og innstillingene i trafikken i Østlandsområdet.
Foto: Bjørg Jenssen

— Venstre prioriterer miljø og trafikksikkerhet gjennom økt satsing på jernbane, gang- og sykkelveger og midtrekkverk på ulykkesveiene. Det ligger mange gode prosjekter på vent over hele landet som med regjeringens budsjettforslag ikke vil blir realisert, uttaler Borghild Tenden.

I Venstres alternative statsbudsjett foreslår Venstre å øke satsingen på miljøvennlig transport med et løft på over 660 mill. kroner mer til jernbanen, innføring av 50 prosent ungdomsrabatt i kollektivtrafikken over hele landet og økt satsing på miljøteknologi i bilparken.

– Det kreves flere konkrete tiltak og økt satsing på kollektivtrafikken for å nå de klimamålene det er bred enighet om. Jernbanen må rustes opp til å bli mer attraktiv og det må bli slutt på alle forsinkelsene og innstillingene i togtrafikken, uttaler Tenden.

Togkaoset krever nytenkning

Venstre foreslår derfor 100 mill. kroner mer til tiltak for å løse problemene med jernbanen i Osloområdet.

– Det er behov for å satse mer på drift og vedlikehold. Det må jobbes fortere med å løse de store problemene på jernbanen i Osloområdet. Samtidig må vi erkjenne at det er behov for nytenkning innen driften av jernbanen, påpeker Tenden.

Venstres Borghild Tenden vil øke satsingen på jernbanen, og intensivere satsingen med å få slutt på alle forsinkelsene og innstillingene i trafikken i Østlandsområdet.

– Venstre foreslår derfor et nytt grep gjennom å legge drift og vedlikehold av jernbanestrekninger ut på kontrakter med absolutte krav til oppetid og sikkerhet. Det vil gi jernbaneverket et kraftfullt verktøy for å sikre høy punktlighet og ivareta sikkerheten på jernbanenettet, legger Tenden til.
[b]

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**