Venstres hovedinnlegg i budsjettdebatten

Skedsmo Venstres leder Boye Bjerkholt vektla satsing på skole, kultur og bosetting av flyktninger i sitt hovedinnlegg under dagens budsjettdebatt i kommunestyret. Han poengterte også at kommunens vanskelige økonomiske situasjon gjør at forventingsnivået må justeres ned.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Boye Bjerkholt

Foto: Venstre

Ordfører,

Venstre legger i dag frem et budsjett i samarbeid med SV, Arbeiderpartiet, Senterpartiet og KrF. Det er et budsjett som Venstre har stor grunn til å være fornøyd med. Den vanskelige økonomiske situasjonen gir ikke rom for store rokkeringer, men budsjettet som legges frem inneholder likevel noen tydelige prioriteringer og en klar retning.

Venstre er spesielt glad for at vi holder fast på at det skal bygges to nye skoler i kommunen de neste åra. Det er tvingende nødvendig å få på plass en ny skole på Kjeller, og det skal ikke være noen tvil om at det er Kjeller skole som kommer først fordi det er der elevveksten er størst.

Men det har også vært viktig for Venstre å finne rom for å bygge ny Asak skole til skolestart 2011. Det har helt enkelt sammenheng med at vi ikke kan være bekjent av å stå stille og se på at elevene på Asak nok en gang avspises med forfalne toaletter, klasserom så små at det er utrolig at alle får plass, og en gymsal så liten at det er umulig å gjennomføre vanlig undervisning. Leirsund-folket har blitt forbigått så mange ganger, at det var på tide å si stopp.

Det er et prekært behov for en ny skole på Kjeller for å ta unna elevveksten, men det er et like prekært behov for en ny Asak skole for å gi Leirsund-elevene en verdig ramme rundt deres skolehverdag.

Ordfører,

For Venstre er skole jobb nummer én. Vi skulle gjerne gjort mye mer, men jeg mener at innenfor de trange økonomiske rammene som vi tross alt må forholde oss til, har funnet en meget god løsning, som både FAU på Asak så vel som FAU-ene på skolene i Lillestrøm og på Skedsmokorset kan være fornøyde med.

Ordfører,

Selv i et trangt budsjett er det rom for prioriteringer. Noe av det Venstre er spesielt fornøyd med, i tillegg til at vi får de to skolene som jeg har nevnt, er at vi gir kulturen et etterlengtet løft.

Venstre er opptatt av å bygge opp under det frivillige kulturlivet, både fordi det har en verdi i seg selv, men også fordi det er få investeringer som gir så mye igjen for hver krone som når pengene går til å generere og støtte opp om frivillig innsats. Det legges ned et utrolig antall arbeidstimer i lag og foreninger, og det arbeidet er helt uvurdelig for livskvaliteten i kommunen vår. Med økte tilskudd til frivillige organisasjoner viser vi hvor mye vi verdsetter den fantastiske innsatsen som gjøres, og med økt støtte til Lillestrøm Kultursenter sikrer vi også en drift som ivaretar den yrende breddekulturens tilgang til kulturens storstue her i kommunen.

Jeg vil også trekke frem det vi gjør på Skedsmokorset, der vi over to år setter av en kulturmillion til ungdomstiltak. Det gir rom for et radikalt forbedret aktivitetstilbud til en del av kommunen hvor dette virkelig har vært mangelvare.

Kulturløftet i vårt budsjett strekker seg også til biblioteket, som får økt åpningstid og dermed blir lettere tilgjengelig for folk flest. I dag stenger Hovedbiblioteket på Strømmen kl. tre på fredager. Fra neste år vil stengetiden være kl. sju. Jeg tror mange vil sette pris på at det går an å stikke innom biblioteket etter skole og jobb på fredag for å hente med seg en bok til helgen. Dette er et tiltak som koster lite, men som helt sikkert vil glede veldig mange.

Ordfører,

Jeg skal bevege meg fra gode tiltak som koster lite, til et viktig tiltak som ikke koster noen verdens ting — i alle fall ikke for Skedsmo kommune.

I juni hadde Venstre en interpellasjon i kommunestyret om vi ikke burde vurdere å tilby oss å ta inn flere flyktninger i lys av den prekære flyktningsituasjonen som har oppstått. Mennesker som har vært på flukt fra krig, forfølgelse, nød og annen elendighet, og som har blitt innvilget opphold i Norge fordi de har et reelt beskyttelsesbehov, står i kø på statlige mottak og venter på en kommune som vil ta dem imot. De har fått et land å bo i, men de blir værende på statlige institusjoner der de tvinner tommeltotter og stanger hodet i veggen fordi ingen vil ha dem.

Gjennom hele høsten har det pågått en debatt, både i Skedsmo og i andre kommuner, om hvor disse menneskene skal bo. Inkluderings-og mangfolddirektoratet har bedt Skedsmo om å ta imot totalt 70 flyktninger i 2009, hvorav 5 mindreårige. Venstre har hele tiden ment at det er en oppgave vi har en moralsk forpliktelse til å ta på oss.

Ordfører,

For én måned siden, i forrige kommunestyremøte, stemte flertallet — mot blant annet Venstres stemmer — for å utsette endelig vedtak til budsjettbehandlingen. I dag legger flertallspartiene frem et budsjettforslag som sier ja til IMDis anmodning med en samlet netto budsjettvirkning på 0 kr.

Jeg har tidligere argumentert i denne sal for at bosetting av flyktninger er fullfinansiert av staten. Det har aldri vært pengene det har stått på, men viljen. I dag er jeg stolt over at et politisk flertall i Skedsmo kommune viser viljen til å si ja, en vilje til å ta del i en nasjonal dugnad og lede an med et godt eksempel.

Det koster ingenting for Skedsmo kommune, men det betyr uendelig mye for dem som nå kan forberede seg på å flytte ut av statlige mottak og inn i en normal hverdag og komme i gang med jobb eller studier og begynne å bidra til det norske samfunnet.

Ordfører,

Budsjettet som Venstre, KrF, Senterpartiet, Arbeiderpartiet og SV legger frem i dag, er et stramt budsjett, og vi står overfor en vanskelig økonomisk situasjon som gjør at ytterligere innstramninger fort kan bli nødvendig. Kombinasjonen av et svært dyrt lønnsoppgjør og en finanskrise som skaper usikkerhet for framtida, gjør at Skedsmo kommune har store utfordringer på driftssiden fremover. I en slik situasjon er det viktig at forventingsnivået justeres deretter.

Derfor har det ikke vært rom for store, nye grep i dette budsjettet. Men jeg mener at vi har gjort noen små endringer som betyr veldig mye. Det tror jeg også mange vil være enig med meg i, og jeg ser frem til en god debatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**