Erik Ringnes, medlem av fylkestingets Komité for videregående skole, kompetanse og forskning, kultur og idrett og internasjonalt arbeid:, kaller opposisjonens gjennomslag for “et lite mirakel”. Komiteen ble etter Ringnes sin argumentasjon enig om et mer konkret og ambisiøst forslag som ble formulert slik:
Sak 72/08 FELLES FORSLAG FRA KOMITE FOR VGS, KOMPETANSE MED VIDERE.
1. Hedmark Fylkesting vil i sitt arbeid med kvalitet i vgs sette fokus på å hindre omvalg og frafall og vil øke karaktersnittet og andre vurderingsformer i skolene til over landsgjennomsnittet.
2. Fylkestinget vedtar de målformuleringer og fokusområder som fremgår av OPP, og plattformen legges til grunn for alle skolenes utviklingsplaner.
3. Plattformen rulleres og endres etter vedtak i Fylkestinget. Det foretas kontinuerlig vurdering om resultatindikatorene faktisk måler elementer som er viktig for overordna mål.
4. Alle fylkets videregående skoler skal iverksette tiltak som innebærer at både frafallet og karakterene blir minst som landsgjennomsnittet.
5. Det startes et arbeid med å etablere en elektronisk samordning av resultatindikatorene som inngår i plattformen.
6. Ved neste rullering av økonomiplanen innarbeides nødvendige ressurser til arbeidet med plattformen.
7. Den opplæringspolitiske plattformen er et dynamisk dokument, og fylkestinget ber om at det arbeides videre med følgende områder;
– Kontakt med hjemmet
– Nye profesjoner inn i skolene
– Bedre samarbeid mellom skoleeierne (kommuner/fylkeskommune)
– Samarbeid med lokalt nærings- og kulturliv.
Erik Ringnes er meget glad for et mer forpliktende skolepolitikk med mer måling av konkrete resultater (karakterer) på fylkets 14 videregående skoler.