Tonje takker for tilliten

Det er mange tøffe kamper som kjempes i partienes nominasjonsprosesser og på nominasjonsmøter. Valg av stortingskandidater handler om hvilke personer som har størst tillit hos flest. Derfor blir det et personfokus i denne prosessen som er en hårfin balansegang mellom det å diskutere personer og politikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Tonje Løwer Gurholt

Selv om det utpeker seg tilsynelatende klare kandidater i forkant, kan ingen ta slike posisjoner som en selvfølge. De som er valgt til delegater på et nominasjonsmøte, har all makt til å velge kandidater. Slik er i hvert fall praksisen i de fleste partier. Det er et sunt tegn at det er engasjement og kamp om politiske posisjoner helt frem til valget skal foretas. Vi ser alt for ofte at det er mangel på engasjement som er et problem, ikke for mye engasjement.

Det er med stor takknemlighet, ydmykhet og en liten dråpe "frykt" jeg har tatt i mot en enstemmig tillit som stortingskandidat for Telemark Venstre. Tillit fra medlemmer som jeg etter beste evne skal prøve å innfri. Nå begynner neste omgang: kampen om tillit fra velgerne i Telemark. Jeg skal ta ansvar å være kaptein på laget, men jeg er helt avhengig av gode pasninger fra alle andre på laget for å nå målet. Og hvis noen er i tvil om målet, så er det at Telemark Venstre igjen får en representant på Stortinget. Løwer vil på løvebakken for å være en liberal stemme og ombudskvinne for hele Telemark.

Tonje Løwer Gurholt
Stortingskandidat for Telemark Venstre