På vei mot en mer fordomsfri rusomsorg?

Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) vurderer å dele ut gratis heroin til rusavhengige, skriver Adresseavisen. Dette har Venstre tidligere tatt til orde for, både gjennom forslag i stortinget og nå sist gjennom arbeidet med nytt stortingsvalgsprogram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Guri Melby Guri Melby er stortingskandidat for Venstre.

Foto: Frode Fjeldstad

-For Venstre er det viktig at vi har en narkotikapolitikk som er tilpasset den enkelte rusavhengige, og det er viktig at vi er fordomsfrie og nytenkende når det gjelder virkemiddelbruken, sier stortingskandidat og medlem av Venstres programkomite, Guri Melby. Hun synes det er positivt at helseministeren vurderer utdeling av heroin til sterkt rusavhengige, og håper han kan få med seg sin egen partigruppe og resten av regjeringen på dette.

– Jeg vil likevel understreke at dette kan være løsningen for noen, men ikke for alle, sier Melby. Prosjektet Venstre har foreslått skal forbeholdes tungt rusavhengige og ha en aldersgrense på 20 år. Forslaget ble nedstemt av regjeringen nå nylig til tross for at Ap og Hanssen gikk inn for dette i 2004.

De siste 10 årene har mer enn 2000 mennesker dødd av heroinoverdose i Norge. Nå står over 4000 rusavhengige i kø for å få behandling. Derfor vil Venstre ha en ny og mer verdig ruspolitikk.

Du kan lese mer om Bjarne Håkon Hanssens utspill her.

Her finner du mer om Venstres ruspolitikk.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**