Utprøving av 5-årig lærerutdanning

Troms Venstre vil anbefale at Kunnskapsdepartementet åpner for utprøving av UiT-modellen allerede fra høsten 2010 og sørger for fullfinansiering av prosjektet, heter det i en uttalelse fra fylkesstyret.
Venstre har allerede sikret flertall for en lignende uttalelse i Fylkestinget denne uka, melder Roar Sollied.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**


Troms Venstre registrerer at det nye Universitetet i Tromsø (UiT) går i spissen for å virkeliggjøre ei femårig lærerutdanning, som Venstre foreslo for Stortinget i fjor. Studentorganisasjonene, Elevorganisasjonen, Norsk Lektorlag og Utdanningsforbundet går alle inn for femårig utdanning av lærere.

Den nye lærerutdanninga ved UiT skal dekke tre nivåer mellom første og trettende skoletrinn. Den vil i større grad gjøre lærerne til nivå- og fagspesialister og vil gjennom vektlegging av profesjonsfag, kontinuerlig praksis og avsluttende mastergrad gi større status til læreryrket, slik at det blir attraktivt for langt flere av de beste læreremnene.

Troms Venstre vil anbefale at Kunnskapsdepartementet åpner for utprøving av UiT-modellen allerede fra høsten 2010 og sørger for fullfinansiering av prosjektet. Det må gis institusjonsmidler og studentstipend til utvidet ikke-poenggivende praksis, midler til følgeforskning og kompetanseheving av personalet for den nye modellen.

Det påhviler det nyfusjonerte UiT, som den største utdanningsinstitusjonen i nord, et ansvar for å samarbeide med de andre nordnorske institusjonene som i dag gir lærerutdanning. De mindre utdanningsinstitusjonene vil ikke ha mulighet til å tilby hele bredden av lærerutdanninger slik det legges opp til, men sammen kan de tilby mer. Samtidig vil et slikt samarbeid også gi en praktisk plattform for fordeling av ansvar og gjennomføring av fleksibel lærerutdanning på steder utenfor utdanningsinstitusjonene.

Behovet for lærere er fremdeles stort i Nord-Norge. Altfor få søker denne type utdanning. Det vil også bli et radikalt større behov for lærere over hele landet når Regjeringa velger å utvide skoledagens lengde. Troms Venstre anbefaler at man først sikrer nok kvalifiserte lærere og bruker pengene til videreutdanning av de lærerne vi har, for å øke kvaliteten i skolen, før skoledagen utvides mer.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**