Venstre vil ha en troverdig forsvarspolitikk

Odd Einar Dørum er Venstres forsvarspolitiske talsmann. I samarbeid med Oppland Venstre har han engasjert seg i arbeidet med å styrke base Jørstadmoen. Her er hans artikkel i avisa gd i dag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Stortinget vedtok gjennom langtidsplanen i sommer å samle IKT-virksomheten i Forsvaret på Jørstadmoen. Dette var en bekreftelse og oppfølging av tidligere vedtak som ble gjennomført under Bondevik II-regjeringen. For Venstre er etableringen av et samlet IKT-senter for Forsvaret et viktig prosjekt.

Forsvaret har i mange år vært preget av ubalanse mellom økonomiske rammer, tildelte oppgaver, operativ struktur og basestruktur. Den pågående omstruktureringen av Forsvaret, som forrige regjering grep fatt i for alvor, er derfor helt avgjørende for å sikre at vi kan ha et relevant og gripbart forsvar også i fremtiden.

En helt nødvendig del av denne omstillingen er å samle virksomheten på færre baser. Organisasjonen er mindre enn før, samtidig som den faglige kompleksiteten stadig øker. Hvis Forsvaret også i fremtiden skal ha tilstrekkelig store og bærekraftige fagmiljøer, må vi derfor være på færre steder. Samling medfører at noen må flytte, og dette er en betydelig belastning for alle dem det angår. Derfor vurderer Stortinget lokaliseringssaker svært grundig. Venstre legger spesiell vekt på å ha langsiktighet og troverdighet i lokalisering av virksomhet.

For IKT-virksomheten i Forsvaret falt Stortingets valg på å samle virksomheten på Lillehammer. Flere alternativer ble vurdert, deriblant en lokalisering i Oslo-området, slik forsvarsledelsen foreslo. Lillehammer ble valgt fordi det gav den beste helhetlige løsningen for Forsvaret både funksjonelt, kompetansemessig og økonomisk. Det var også viktig at beslutningen var konsistent med Stortingets forrige langtidsplan for Forsvaret. Den peker også mot en samling på Lillehammer. Den gang ble blant annet IKT-ledelsen flyttet fra Oslo til Lillehammer, med ansvar for den helhetlige styringen og ledelsen av Forsvarets informasjonsinfrastruktur.

Denne saken er også viktig for Innlandet — kanskje den viktigste saken i stortingsperioden. Et tungt militært IKT-miljø på Lillehammer, sammen med høgskolemiljøer og næringsliv, vil gi et teknologiløft for hele regionen. Et stort nok fagmiljø med mulighet for samarbeid og kompetansedeling, er avgjørende for at mindre bedrifter skal kunne etablere og utvikle seg. Venstre har derfor jobbet aktivt over langt tid for å bygge opp et slikt miljø i Innlandet. Blant annet arbeidet vi for etableringen av FK KKIS på Jørstadmoen, Vegkontoret på Lillehammer, Centre of Expertice i kompositt på Raufoss og Nasjonalt Senter for Informasjonssikkerhet på Gjøvik.

Stortingets vedtak skal følges opp. Når Stortinget har vedtatt at IKT-virksomheten skal samles på Lillehammer, må vi kreve at regjeringen iverksetter konkrete tiltak for å gjennomføre dette. Når Stortinget har vedtatt at generalinspektørene og tilsvarende ledelsesnivå skal flyttes ut av Forsvarsstaben og samlokaliseres med virksomheten de styrer, må vi også forvente at dette skjer. Dette gjelder selv om Venstre i vår ønsket å få en bedre evaluering av dagens organisasjon før generalinspektørene ble flyttet ut.

Vi ser at regjeringen nå ønsker å flytte IKT-ledelsen i Forsvaret tilbake til Oslo — i strid med Stortingets intensjon i langtidsplanen. Mens de andre nivå 2-sjefene (generalinspektørene) flyttes ut av Oslo, vil regjeringen bruke motsatt logikk på IKT-ledelsen. Dette er den eneste funksjonen som allerede ligger utenfor Oslo-området.

Venstre vil arbeide videre for at samlingen av IKT-virksomheten i Forsvaret på Lillehammer gjennomføres slik Stortinget har vedtatt. Da må også IKT-ledelsen lokaliseres der. En flytting av IKT-ledelsen til Oslo er et steg i gal retning. Det er en ytterligere spredning av virksomheten som kun gjør veien til mål ennå lengre og tyngre for Forsvaret. Hvis IKT-ledelsen flyttes til Oslo nå, må vi derfor flytte den tilbake til Lillehammer senere. Venstre ønsker en langsiktig løsning som ikke inviterer til flere omkamper.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**